Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Kend din ret til reklamation

Hvis vi bliver bedre til at bruge vores toårige reklamationsret, gør vi os selv og miljøet en stor tjeneste. Det mener projektleder Lone Mikkelsen fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd. 

De fleste danskere køber nyt, hvis de pludselig står med en defekt vaskemaskine eller computer. De får ikke varen repareret. Det viser en ny undersøgelse fra Nordea. Men undersøgelsen peger også på, at danskerne ikke bruger deres reklamationsret i særlig høj grad. Og det skyldes, at forbrugerne ikke har nok kendskab til den, siger Lone Mikkelsen, projektleder hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd. Reklamationsretten gælder for alle varer, nye såvel som brugte.

”Langt fra alle forbrugere og butiksansatte kender deres rettigheder. Man kan ofte få den opfattelse, at man står med ryggen mod muren, når ens ejendele går i stykker. Men de første to år har man en del rettigheder, med mindre man selv er skyld i varens defekt. Det skal danskerne vide,” siger Lone Mikkelsen. Hun leder et projekt, der skal fremme reparation i Danmark.

Der kan være flere grunde til, at vi køber nyt. Ud over at varen kan været gået i stykker, kan ejere også opfatte den som forældet.
”Mange ønsker sig den nyeste telefon eller pc. Her er der også mulighed for en gevinst for både pengepung og miljø. F.eks. er Blue City en virksomhed, der opkøber brugt elektronik og videresælger det repareret eller i en opdateret udgave. Og her får man naturligvis igen to års reklamationsret,” siger Lone Mikkelsen.

Det Økologiske Råd samarbejder med en række virksomheder om et projekt, der skal åbne forbrugernes øjne for reparation.
”Vi har bl.a. fået udviklet en app, der guider forbrugeren til nærmeste reparationsværksted. Vi kan ikke blive ved med at producere så store mængder affald. Selvom elektronik kun udgør under én pct. af vores samlede affaldsmængde, når man ser på vægtskålen, så udgør elektronikken næsten 30 pct. af den samlede miljøbelastning. De tal er til at forstå,” siger Lone Mikkelsen.

For mere information:
Lone Mikkelsen, seniorrådgiver og projektleder – Tlf. 33 18 19 34/25 79 20 01 – lone@ecocouncil.dk

 

Fem hurtige råd

To års reklamationsret:
I de første to år kan du klage til butikken, hvis en vare går i stykker. Ved fejl og mangler, der ikke var til stede på købstidspunktet, er butikken forpligtet til at afhjælpe uden ekstra udgifter eller besvær for forbrugeren.
Bevisbyrden:
Hvis du opdager en fejl og går til forhandleren inden for de første seks måneder, formodes fejlen at have været til stede på købstidspunktet. Så her ligger bevisbyrden for det modsatte hos forhandleren. Særligt inden for denne periode står man enormt stærkt som forbruger. I den sidste periode ligger bevisbyrden som udgangspunkt hos forbrugeren.
Fejlen skal løses hurtigt:
Forhandleren har som hovedregel blot et par uger til at få løse fejlen. I modsat fald kan du kræve dine penge retur.
Klag igen, hvis problemet genopstår:
Reparationer gælder som regel tre år. Dette betyder, at en vare på havlandet år, der er repareret for en given fejl, ikke må få samme fejl igen, indtil varen er fire et halvt år. Ellers kan forbrugeren klage.
Købeloven gælder altid:
Forhandleren kan ikke fastsætte vilkår, der stiller forbrugeren dårligere end reklamationsretten. Vilkåret er således ugyldigt, hvis det alligevel sker.

Læs mere hos Forbrugerrådet Tænk, der har lavet en uddybet forklaring af forbrugernes rettigheder: (http://taenk.dk/gode-raad/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler)


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Abonner på
nyhedsbrevet fra  
reparationsnetværket

Email: 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis