Pressemeddelelse - Ny rapport om fremme af reparation af elektronik og møbler

Det Økologiske Råd udsender mandag i samarbejde med Agendacenter Sundbyøster og Bispebjerg Miljøcenter rapporten ”Fremme af reparation - et led i affaldsforebyggelse”, som er støttet af Københavns kommunes byøkologiske fond. Rapporten peger på, at der er en interesse for øget reparation både blandt forbrugere og reparatører, hvis betingelserne blev forbedret.

Rapporten kommer på et meget aktuelt tidspunkt, hvor Danmark er ved at drukne i affald. Der tales om udvidelse af kapaciteten på forbrændingsanlæggene. Vi har haft succes med at mindske mængden af affald til lossepladser og i nogen grad med at øge genanvendelsen, især af bygge- og anlægsaffald. Men det er ikke lykkedes at bremse stigningen i affaldsmængderne.

Der tales ofte om at bremse brug-og-smid-væk kulturen og om at forlænge varernes levetid. Men det har hidtil knebet med konkrete forslag. Øget reparation kunne være et sådant forslag. Det er en almindelig opfattelse, at folk slet ikke er interesseret i reparation af elektronik, fordi vi hellere vil købe en ny og smartere model, når noget går i stykker. Men en mindre brugerundersøgelse udført i dette projekt tyder på, at der er en interesse for reparation. Der findes allerede et godt redskab i form af www.reparationsguiden.dk, hvor man kan finde lokale reparatører inden for en lang række varegrupper.

Men hvis det skal realiseres i større skala, kræver det et samspil mellem en række aktører. Rapporten giver en lang række anbefalinger hertil, herunder at:
· Staten eller EU skal stille krav om, at produkter skal kunne repareres, og at der stilles reservedele til rådighed
· At der laves kampagner for øget reparation
· At offentlige indkøbere stiller krav om, at produkter kan repareres
· At producenter og leverandører hjælper lokale reparatører med kurser, gratis diagrammer m.v.
Desuden kunne man fremme reparation gennem et statsligt tilskud, f.eks. svarende til den moms, der i dag betales på reparationsvirksomhed.

”Med rapporten har vi et første konkret bud på, hvordan man kunne begrænse affaldsmængderne og bryde med brug-og-smid-væk kulturen”, udtaler Christian Ege.

Christian Ege, formand
Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege, 33 18 19 33 / 28 58 06 98

Se desuden rapporten
”Fremme af reparation - et led i affaldsforebyggelse”
Vedlagt samt på www.ecocouncil.dk/publikationer.

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16