Sig nej til mikroplast
Slider

Det Økologiske Råds anmeldelse af Connie Hedegaards bog "Da klimaet blev hot"

Anmeldelse af:

Da klimaet blev hot” – Gyldendal, november 2008

Af Klima- og energiminister Connie Hedegaard

Connie Hedegaard (CH) er en international stjerne i klimaforhandlingerne. Derfor er det er spændende at læse hendes indtryk fra de centrale forhandlinger på klimamøderne med bogens personlige fortælleform. Især da, når man, som jeg selv, har deltaget i de samme klimatopmøder fra 2004 frem til nu.
Og det er spændende at få indsigt i de mange internationale møder - herunder ”Grønlandsdialogen” - mellem topmøderne. CH giver politikerne liv, og trækker dem lidt ned på jorden som de mennesker, de er. Mennesker som først bliver overbevist gennem personlig samtale og ved selv at se tingene, på trods af, at stakkevis af rapporter har fortalt det samme.

Men der er meget der sorteres fra i denne bog. Væk er alle slagsmålene internt i den danske regering mellem CH og især Thor Pedersen, som vist stadig ikke tror, at der findes menneskeskabte klimaforandringer. Væk er alle slagsmålene med Dansk Folkeparti, og væk er hele den lange proces mellem CH og Anders Fogh Rasmussen, hvor det nu endelig synes at være lykkedes CH at overbevise Anders om at melde sig på klimaholdet.

Udeladelsen af de mange interne slagsmål i regeringen, mellem ministerierne og med støttepartiet DF er desværre nok en naturlig ting i en bog, som er skrevet kort før det danske formandskab for klimakonferencen på et tidspunkt, hvor CH stadig har ambitioner som minister og desuden har brug for al den nationale opbakning, hun kan få for at nå det næsten umulige, nemlig en tilstrækkelig ambitiøs klimaaftale i København i december 2009. Men det svækker absolut bogen som historisk dokument over klimaprocessen.

CH bruger endvidere en række kapitler på et skønmaleri af regeringens hjemlige energi- og klimaindsats. Det styrker ikke bogen som helhed. Denne del af bogen havde vundet meget, hvis CH havde medtaget en kvalificeret opponent, som f.eks. Anne-Grethe Holmsgaard fra SF, som kunne have kommenteret regeringens mangel på indførelse af positive virkemidler for klimaet.

Særligt én ting taler til CH’s fordel. Hun indrømmer i bogen åbent, at regeringens fremfærd i 2001/2002 med sin næsten fanatiske udradering af Svend Auken miljømæssige resultater var en klar fejl. Det var ikke klogt at halvere forskningsmidlerne og erhvervspuljerne til energi- og klimaforskning og at stoppe vindmølleudbygningen. Denne erkendelse bliver yderligere interessant af, at statsministeren bagefter på Venstres landsmøde den 16.11,.er kommet med samme indrømmelse.

CH gør i bogen en del ud af at markere sig som ægte konservativ, som er forpligtet til at passe på den klode, den natur og det samfund, som man har fået magt til at påvirke. Hermed bliver bogen også en opsang til de konservative, som ser deres vigtigste formål i at sørge for, at de rigeste kan blive endnu rigere, og til de liberale, som mener, at markedet kan styre det hele, og at natur og klima ikke er vigtigt i sig selv, hvis bare der kan tjenes gode penge på det.

Bogens internationale kapitler er klart de bedste. Særlig turene til Grønland fremhæver CH levende. Det står i bogen klart, at CH er bedst på den internationale scene, hvor hun ikke besværes af hverken miljømodstandere og klimaskeptikere i V, K eller Dansk Folkeparti.

Da de internationale ngo’er havde holdt deres første møde med CH i Buenos Aires i 2004 undrede de sig over, at CH kunne være konservativ med de positive klimaholdninger, hun havde. Kommentaren viser tydeligt, at det er alt for sjældent, at man støder ind i en ægte konservativ som CH på en toppost.

Søren Dyck-Madsen
Det Økologiske Råd

Støt vores arbejde