Sig nej til mikroplast

Pressemeddelelse - Ikke alle lavenergipærer overholder lovkrav

En undersøgelse lavet for Energistyrelsen, viser at alt for mange lavenergi-pærer har en lavere holdbarhed end lovgivningen kræver

”Det er tydeligt at en del producenter ikke har været hurtige nok til at rette ind efter de nye krav i lovgivningen, og det er bare ikke i orden”, siger Jeppe Juul, energimedarbejder i Det Økologiske råd.

I undersøgelsen af 15 forskellige pærer, klarede de alle kravene til farvegengivelse og til hvor hurtigt de skal tænde, men 6 ud af de 15 kunne ikke klare at blive tændt og slukket det antal gange lovgivningen kræver.

”Det er vigtigt at også supermarkederne går ind og sikrer, at de produkter de sælger lever op til  lovgivningens krav. Forbrugeren har en berettiget forventning om at de produkter de køber er af en ordentlig kvalitet og ikke mindst lovlige at sælge”, siger Jeppe Juul og understreger at det stadigvæk er en fremragende forretning at bruge lavenergipærer. Men den bliver endnu bedre når alle producenter producerer pærer der lever op til lovkravene.

Det Økologiske Råd opfordrer Energistyrelsen til snarest at iværksætte en egentlig kontrolundersøgelse, med henblik på at stoppe ulovlige produkter på markedet.

Kvalitetskravene til lavenergi-pærerne er en del de såkaldte Ecodesign-krav, der stiller en række energieffektivitets- og kvalitetskrav til energiforbrugende produkter.

Yderligere oplysninger

Undersøgelsen: http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/ApparaterOgProdukter/Ecodesign/Documents/FINAL%20Rapp_Lyskildetest%20april%202010+bilag.pdf

Jeppe Juul tlf: 33150977 eller 30299982

Demonstration: Stop CETA