Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Pressemeddelelse: Elafgiften bør ikke sænkes

Elafgiften skal ikke sænkes – det er afgiften på olie, gas, benzin og diesel, der skal hæves. En kommentar til Dansk Energi

Dansk Energi skriver i dag i en pressemeddelelse, at den høje elafgift sammenlignet med afgiften på olie og naturgas bremser omlægningen til vedvarende energi. Vi er enige med Dansk Energi i, at vi skal fremme både varmepumper og brug af elbiler frem for benzin- og dieselbiler. Men det behøver ikke ske ved en generel sænkning af elafgiften. Dette ville nemlig samtidig mindske vores motivation for at spare på el, f.eks. gennem at købe lavenergipærer, -køleskabe m.v. Og afgifterne skal netop have begge formål – både at motivere til at gå over til vedvarende energi og til at spare på energien. Dansk Energis forslag har kun øje for det første.

I stedet kunne man dels forhøje afgiften på fyringsolie, naturgas, benzin og diesel, dels præmiere de, der indretter deres elforbrug fleksibelt, dvs. at de kan flytte en del af forbruget til tidspunkt, hvor der er rigeligt med vindkraft-strøm. Det sidste kan netop ejere af elbiler og af varmepumper – hvis disse har akkumuleringstank. Man kunne således indføre en variabel elafgift, der var lavere, når der er rigeligt med vindkraftstrøm og højere, når elforbruget er højt og når vinden ikke blæser. Det kræver brug af intelligente målere – men det er alle også enige om vi skal have fremover.

Vi skal have afviklet olie- og naturgasfyr. Udover at forhøje afgiften på olie og naturgas, bør der sættes en slutdato, hvor olie- og gasfyr skal være afviklet, og det bør allerede nu sikres, at der ikke etableres nye. I stedet skal der bruges fjernvarme – eller hvor fjernvarmen ikke er tilgængelig skal etableres f.eks. varmepumper.

”Vi skal ikke glemme energibesparelserne. Derfor er det ikke elafgiften der skal sænkes, men afgifterne på gas og olieprodukter, som skal op” udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.

Elbiler fremmes allerede via fritagelse for registreringsafgift. Men de kunne fremmes yderligere via en højere afgift på benzin og diesel. Men giver det ikke blot mere grænsehandel, vil nogle indvende. I dag ligger Danmark i bunden mht. afgifter på benzin og diesel – ca. 1 kr/l lavere end i vores nabolande. Ca. halvdelen heraf udlignes af højere moms, men det gælder kun for privatbiler, og som sagt kun halvdelen af forskellen. Så der er rum for en forhøjelse. Det ville også motivere til at køre mere brændstofbesparende samt købe de mest CO2-venlige biler.

De foreslåede afgiftsforhøjelser på olie, gas, benzin og diesel kunne give et tiltrængt beløb til fremme af vedvarende energi og besparelser. Regeringen har lige fremlagt sit finanslovsforslag med store nedskæringer på energiforskning og fremme af vedvarende energi og besparelser. Regeringen siger, at den vil fylde hullet med midler fra globaliseringspuljen. Men vi ved der er langt større ønsker til denne pulje, end der er midler til rådighed.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege – tlf: 33 18 19 33 / 28 58 06 98


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small