Sig nej til mikroplast

Pressemeddelelse: Danmark har brug for både mere vind og biogas

De seneste dages negative presseomtale om prisen på havvindmøller bygger på forkerte tal – pressemeddelelse fra Det Økologiske Råd

Avisen Jyllands-Posten har haft en række artikler vendt imod vindmøller, med påstand om at vind er for dyrt - med støtte fra især landbrugets erhvervsvirksomheder.
Naturligvis er det vigtigt at gennemføre omstillingen fra fossile brændsler til vedvarende energi senest i 2050 så billigt som muligt. Og at Anholtmøllerne bliver forholdsvis dyre er også slået fast mange gange – især på grund af en forfejlet udbudsform. Men så er det heller ikke værre.
For desværre bruger JP og de citerede erhverv forkerte tal for omkostningerne for vindudbygningen. Og det er ikke rimeligt i en saglig debat. For det første får selv Anholt-møllerne kun det høje tilskud på ca. 70 øre pr. kWh i omkring 12 år. Herefter falder tilskuddet bort, og møllerne må sælge strømmen til markedsprisen. Det giver et tilskud på gennemsnitligt 35 – 40 øre pr. kWh i møllernes forventede levetid.
For det andet tyder alt på, at udbuddet af Anholt-møllerne bliver en enlig svale. Udbudsmåden er allerede i gang med at blive revideret. Og andre tiltag spirer frem.
F.eks. planlægges fem såkaldte ”kystmølleparker”, som fem kommuner samlet har ansøgt om. Når de forhåbentlig realiseres, skal de klare sig med et tilskud på 30 – 50 øre i tilskud i de første 8 - 10 år, og derefter vil de ikke få tilskud. Dette svarer til et fast tilskud pr. kWh i møllernes levetid på 15 – 25 øre pr. kWh. Og vindmøller på land er endnu billigere pr. kWh.
Disse beløb er faktisk lavere end de miljø- og klimaskader, som anvendelsen af fossile brændsler er årsag til. Men disse betales af samfundet i stedet for over el-prisen. Og beløbene er også lavere end de direkte tilskud, som f.eks. biogas og 2-generations bioethanol har brug for.
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd Christian Ege udtaler:
”Klimakommissionen gjorde det klart, at når vi skal omstille fra fossile brændsler, så må alle virkemidler tages i brug, både energibesparelser og vedvarende energi, herunder vindenergi, biogas og solenergi”.
”Hvis man gerne vil sammenligne priserne for denne indsats, skal det ske på reelle vilkår, hvor både de faktiske opførelsesomkostninger, driftsudgifter og miljøomkostninger medtages.”
”Det er ikke rimeligt eller gavnligt for omstillingen til vedvarende energi, når JP og en række erhverv kritiserer vindkraft udbygningen på baggrund af mangelfulde tal.”

Christian Ege, Sekretariatschef i Det Økologiske Råd

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet