"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Tung skibsolie skal ud af Arktis

Danmarks Rederiforening bakker nu op om et forbud mod at sejle i Arktis, hvis skibet bruger tung olie som brændstof. Det vækker glæde hos Det Økologiske Råd. Den tunge olie er en af klima-synderne.

Tung bunkerolie er generelt skidt for miljø og klima. Men når et skib, der bruger tung bunkerolie som brændstof, sejler tæt på polaris i Arktis, efterlader den et ekstra hårdt klimaaftryk. Derfor skal det være forbudt, mener miljøorganisationen, Det Økologiske Råd.

Det Økologiske Råd har længe arbejdet for at få et internationalt forbud mod at sejle i Arktis, hvis skibet sejler på tung olie. Nu melder Danmarks Rederiforeningen, at de bakker op. Og det samme gør nu Venstre.

Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd hilser opbakningen velkomment.
Forbuddet skal indføres via FN's Søfartsorganisation, IMO. Uden et forbud, sker der intet. Bunkeolien er halv så dyr som den mindre forurenende marinedielsel,” siger han.

Når skibene afbrænder den tunge olie, afgiver de små sodpartikler, der farver polarisen mørk. Isen optager mere varme fra solen og dermed smelter isen yderligere. Alt i alt medvirker det til isafsmeltningen og får vandstanden til at stige.

Ikke nok med at olien forurener vandmiljøet, når der sker ulykker, olien er også med til at forværre den globale opvarmning. Så jo hurtigere, vi kan få skibene over på mindre miljøbelastende brændstof, jo bedre,” siger Kåre Press-Kristensen.

Fakta:
FN's Søfartsorganisation IMO har lavet et nyt regelsæt, den såkaldte Polarkode, som træder i kraft den 1. januar 2017. Den skal øge sikkerheden ved sejlads i Arktis og indeholder anbefalinger om, at rederier kan undlade at sejle på tung olie i Arktis, men ikke noget forbud. Tung olie, også kaldet heavy fuel, er det traditionelle brændstof til skibe, men brændstoffet skaber sorte partikler, som er med til at øge afsmeltningen af isen i Arktis.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17