Vores arbejde: Landbrug og vand

Pressemeddelelse: Et grønt program for EU-formandsskabet

Det Økologiske Råd roser den grønne del af regeringens plan for EU-formandsskabet – med enkelte kritiske punkter

Regeringen har i dag fremlagt sit program for det danske EU-formandskab. I Det Økologiske Råd er vi glade for, at regeringen vil ”sætte en offensiv dagsorden for grøn og bæredygtig vækst”. Blot skal man være opmærksom på, at det grønne ikke må blive vinduespynt ift. fortsat økonomisk vækst. Vi har set mange eksempler på, at grønne fremskridt, f.eks. på energieffektivitet er blevet ædt op af øget vækst. F.eks. er de enkelte fjernsyn blevet mere energieffektive, men det samlede energiforbrug til fjernsyn er steget, både fordi vi har fået flere apparater pr. husstand, og de er blevet større. Vi skal reelt arbejde for ændre vores livsstil over mod lavere træk på jordens ressourcer.

Vi er glade for, at regeringen siger, at EU skal vise lederskab i de globale klimaforhandlinger, og at man fokuserer på trængslen i trafikken. Der peges på bedre kollektiv trafik og bekæmpelse af luftforurening fra trafik. Desværre peger man også på ”større brug af modulvogntog på vejene”. Danmark er et af de lande, som er gået i spidsen med afprøvning af disse, men der er endnu ikke offentliggjort en evaluering heraf. Derfor er det paradoksalt, at Danmark allerede nu vil arbejde for at udbrede modulvogntog i Europa. I stedet burde regeringen arbejde for overflytning af gods til bane samt for smartere lastbiler. Reguleringen af lastbiler i dag betyder bl.a. at det er alt for omkostningstungt at indtænke aerodynamik, chaufførkomfort  og trafiksikkerhed. Der er et stort uudnyttet potentiale, der kan spare betydelige mængder CO2 og mindske antallet af trafikdræbte, men det hæmmes af uigennemtænkte længdekrav til lastbilerne[1]. Samtidig burde regeringen også prøve at dagsordenssætte et større fokus på fremme af alternative drivmidler til den tunge transport.

”Det er en flot grøn buket om formandsskabet, men med en enkelt tidsel om flere modulvogntog, som kan skygge for smartere tiltag og forsinke overflytning af langdistance-gods til banetransport”, udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.

På kemikalieområdet er vi glade for, at regeringen vil ”lægge vægt på at regulere kombinationer af kemikalier”. Vi savner derimod, at man eksplicit nævner bedre regulering af hormonforstyrrende stoffer og nanoteknologi, hvor EU's lovgivning (REACH) i dag også er utilstrækkelig.

Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege, tlf. 33 18 19 33 / 28 58 06 98

[1] Der stilles krav til maksimal længde for hele lastbilen. Derfor sparer producenterne på længden af førerhuset, hvorfor dette bliver firkantet og ikke aerodynamisk – og med ringe chaufførkomfort og udsyn. I stedet burde længdekrav stilles kun til lastdelen af bilen.

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i