Pressemeddelelse: PCB i gamle bygninger – der bør dømmes for nøl!

Det Økologiske Råd har i mange år presset på for, at der skulle fjernes PCB fra gamle bygninger, hvor det har været anvendt i fugemasser. Det har man gjort i mange år i Norge og Sverige. Men i årevis argumenterede Miljøstyrelsen med, at der havde været en anden byggeskik i Danmark, hvorfor problemet ikke skulle være så stort her. Der blev igangsat en undersøgelse, som var tæt på afslutning i 2005, men siden er det gået langsomt, og nu er undersøgelsen først lige blevet offentliggjort. Den tyder på, at problemet er ligeså stort i Danmark som i de andre nordiske lande. Alligevel anbefales blot yderligere undersøgelser.

Det Økologiske Råd fremlagde sine egne vurderinger og forslag som led i rapporten Miljø, Energi og Beskæftigelse, som vi udsendte sammen med fagforbundet 3F i 2005, se: 3f Jordaffald, side 7-15, hvor vi foreslog et måleprogram samt overvejelser angående udskiftning af fuger. Vi foreslog desuden skærpet tilsyn med PCB i bygninger, herunder i gamle lysstofrørs-armaturer, som bør afleveres som farligt affald.

Christian Ege, formand, Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege 33 18 19 33 / 28 58 06 98

Baggrund:
PCB er en gruppe af kemiske stoffer, som er særdeles farlige for miljø og sundhed. De er sværtnedbrydelige i miljøet, og de er mistænkt for at være hormonforstyrrende og opkoncentreres i bl.a. modermælk. Deres virkning minder om pesticidet DDT, som også blev anvendt meget i 1950’erne, 60’erne og 70’erne, og som var årsag til, at flere fugle- og dyrearter var truet. Stofferne spredte sig helt til Arktis og måles stadig i hvaler, sæler og isbjørne.
PCB’erne blev forbudt i 1976, men var tilladt i såkaldt lukkede systemer, f.eks. kondensatorer, frem til slutningen af 1980’erne.
PCB’erne befinder sig stadig i fuger i bygninger fra før 1976, hvorfra de kan fordampe og forekomme i indeklimaet.

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Generalforsamling,
Det Økologiske Råd

Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00

Plastic - ikke så fantastic
SF holder møde om plastikforurening.
Oplæg fra bl.a. Malene Møhl, Det Økologiske Råd
Man d. 22. maj 2017 ​kl. 17-18:30
Forsamlingshuset, Onkel Dannys Plads 3,1711 København V ​
Information og tilmelding >>

Vi deler et hav

Materiale til undervisning om landbrug og havmiljø i 5.-6. klasse.

Vi deler forside 400px

Bestil materiale og vejledning her >>