Sig nej til mikroplast

Pressemeddelelse: PCB i gamle bygninger – der bør dømmes for nøl!

Det Økologiske Råd har i mange år presset på for, at der skulle fjernes PCB fra gamle bygninger, hvor det har været anvendt i fugemasser. Det har man gjort i mange år i Norge og Sverige. Men i årevis argumenterede Miljøstyrelsen med, at der havde været en anden byggeskik i Danmark, hvorfor problemet ikke skulle være så stort her. Der blev igangsat en undersøgelse, som var tæt på afslutning i 2005, men siden er det gået langsomt, og nu er undersøgelsen først lige blevet offentliggjort. Den tyder på, at problemet er ligeså stort i Danmark som i de andre nordiske lande. Alligevel anbefales blot yderligere undersøgelser.

Det Økologiske Råd fremlagde sine egne vurderinger og forslag som led i rapporten Miljø, Energi og Beskæftigelse, som vi udsendte sammen med fagforbundet 3F i 2005, se: 3f Jordaffald, side 7-15, hvor vi foreslog et måleprogram samt overvejelser angående udskiftning af fuger. Vi foreslog desuden skærpet tilsyn med PCB i bygninger, herunder i gamle lysstofrørs-armaturer, som bør afleveres som farligt affald.

Christian Ege, formand, Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege 33 18 19 33 / 28 58 06 98

Baggrund:
PCB er en gruppe af kemiske stoffer, som er særdeles farlige for miljø og sundhed. De er sværtnedbrydelige i miljøet, og de er mistænkt for at være hormonforstyrrende og opkoncentreres i bl.a. modermælk. Deres virkning minder om pesticidet DDT, som også blev anvendt meget i 1950’erne, 60’erne og 70’erne, og som var årsag til, at flere fugle- og dyrearter var truet. Stofferne spredte sig helt til Arktis og måles stadig i hvaler, sæler og isbjørne.
PCB’erne blev forbudt i 1976, men var tilladt i såkaldt lukkede systemer, f.eks. kondensatorer, frem til slutningen af 1980’erne.
PCB’erne befinder sig stadig i fuger i bygninger fra før 1976, hvorfra de kan fordampe og forekomme i indeklimaet.

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

Vi deler et hav

Materiale til undervisning om landbrug og havmiljø i 5.-6. klasse.

Vi deler forside 400px

Bestil materiale og vejledning her >>