Sig nej til mikroplast

Pressemeddelelse: Lovende start for natur- og landbrugskommission

Det Økologiske Råd hilser opgavebeskrivelsen og formanden for regeringens Natur- og landbrugskommission velkommen

Regeringen har i dag offentliggjort kommissorium for Natur- og Landbrugskommissionen. Det tegner godt, at der laves en uafhængig kommission med fagfolk, og Jørn Jespersen er et godt valg som formand. Som tidligere formand for både Folketingets Fødevareudvalg og Miljøudvalg kender han området og de politiske muligheder. Og som direktør for brancheforeningen Dansk Miljøteknologi kender han de teknologiske muligheder for miljøforbedringer i landbruget – og netop her er der store uudnyttede muligheder. Det gælder både for reduktion af kvælstofudvaskning, ammoniakfordampning og brug af pesticider.

”Og der er meget at tage fat på for kommissionen. Den tidligere regering forsømte indsatsen i mange år. Men opgavebeskrivelsen og Jørn Jespersen som formand tegner godt”, udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd. Den manglende indsats hidtil har bl.a. betydet, at forbruget af pesticider er steget siden 2003, og at Danmark ikke kommer til at leve op til kravene i EU's vandrammedirektiv i 2015, ligesom vi ikke har kunnet leve op til kravet om stop for tilbagegangen i det vilde dyre- og planteliv (biodiversiteten).

Vi glæder os over, at ”Kommissionen skal sikre en åben og inddragende proces omkring kommissionens arbejde og med en seriøs inddragelse af interessenterne”. Vi ser frem til at komme med indspil til kommissionen. Vi har allerede lavet detaljerede forslag og beregninger over, hvordan dansk landbrug kunne udvikles frem til 2020 – med mere økologi, udtagning af sårbare jorde, flere efterafgrøder, mere teknologi til at sikre lavere ammoniakfordampning og pesticidforbrug[1].

Christian Ege

Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege 33181933 / 28580698

[1] Se bl.a.