Sig nej til mikroplast

Pressemeddelelse: Skattelettelser til firmabiler koster milliarder i EU-landene og skader miljøet

Skattelettelser til firmabiler koster milliarder i EU-landene og skader miljøet. Det Økologiske Råd deltog d. 28.2. i konference arr. af Green Budget Europa og EU-Kommissionen om beskatning af firmabiler

Til pressen
Det Økologiske Råd deltog i går sammen med Copenhagen Economics i en konference i Bruxelles afholdt af NGO-paraplyen Green Budget Europe (GBE) sammen med Tax-UD – EU-kommissionens generaldirektorat for skatter – om beskatning af firmabiler. Det faglige grundlag for konferencen var en rapport udarbejdet af Copenhagen Economics for Tax-UD. Den påviser bl.a., at skattelettelser på varebiler i EU-landene koster 54 mia. Euro/år eller godt 400 mia. kr/år – set i forhold til hvis firmabiler havde været beskattet som andre biler. Heri ligger en mulig kilde til løsning af en del EU-landes budgetkrise. Dertil kommer, at skattelettelsen har negative miljøeffekter. Den giver et overforbrug af biler – en hollandsk undersøgelse har påvist, at mange firmabiler langt overvejende bruges til privatkørsel. Den giver en tilskyndelse til at købe større biler end nødvendigt. Dertil kommer, at de fleste lande, herunder Danmark, har den ordning, at man for et fast beløb kan få ret til ubegrænset privatkørsel i sin firmabil. Dette motiverer til at køre langt og gør én mindre tilbøjelig til at bruge offentlig transport eller cykel.
Danmark hører ikke til de værste af EU-landene, idet skattefritagelsen ligger under det europæiske gennemsnit. Desuden blev registreringsafgiften i 2007 ændret, så den i nogen grad afhænger af bilens CO2-udslip – og det gælder dermed også for det beløb, som man beskattes af, når man opnår ret til privatkørsel i firmabil – idet dette udgør 25/20% af bilens indkøbspris incl. afgifter. Desuden blev det i 2009 gennemført, at man også beskattes af værdien af bilens grønne ejerafgift, som også afhænger af CO2-udslippet. Men tilskyndelsen til at købe firmabiler med lavt CO2-udslip er mindre i Danmark end i Storbritannien.
Det Økologiske Råd foreslog allerede i januar 2009 – op til regeringens skattereform (Forårspakke 2.0), at man
-          indrettede registreringsafgiften så den i højere grad end nu varierer efter CO2-udslip, hvilket også ville have en effekt på anskaffelse af firmabiler
-          genindførte kørselsregnskab, så man beskattes efter hvor meget man faktisk kører privatkørsel i sin firmabil, se http://www.ecocouncil.dk/index.php?option=com_docman&view=document&alias=215-20090203-groen-skatterapport&category_slug=publikationer&Itemid=1446, s. 16-17. Det skal bemærkes, at man kan nøjes med at registrere firmakørsel, og så blive beskattet af forskellen op til det totale antal kørte km

Se også pressemeddelelse fra Green Budget Europe nedenfor.

Yderligere oplysninger: Christian Ege: 33 18 19 33 / 28 58 06 98

Company cars costing Europeans billions and harming environment
(Brussels 28 February) Subsidies for company cars are costing Europeans up to €54 billion annually, equivalent to 0.5% of the EU’s GDP in lost tax revenues. This is according to a study commissioned by the European Commission and under discussion today at a workshop in Brussels.
The conference, organised by Green Budget Europe, the European Environmental Bureau (EEB) and DG TAXUD of the European Commission discussed and analysed the impact of EU company car taxation on welfare and environment. The groups also assessed revenues lost to governments – of crucial importance in a time of fiscal austerity – and identified ways to reform.
Current tax subsidies were shown to distort consumer choice by creating certain contradictions, such as inducing over purchasing of cars, influencing the types of cars on the market in favour of high-emitting, less efficient vehicles, and increasing the number of journeys made.
The study by Copenhagen Economics has estimated that resulting welfare losses (alongside losses in tax revenue of up to €54 billion annually) amount to as much as €37 billion. This is calculated as the difference between willingness to pay and the actual cost incurred for all company car users.
Green groups demonstrated that while European governments work to aid welfare and environment on the one hand, they are supporting subsidies which inadvertently damage any possible progress.
Research from Jos van Ommeren and Eva Gutiérrez-i-Puigarnau from the VU University, Amsterdam, revealed that company cars represent 40% of all new cars on the market in the Netherlands - about 700,000 in total - and account for €420 to €600 million in welfare losses.
“At a time when Member States need to be consolidating their budgets, it makes no sense to continue subsidising company cars to the tune of 54 billion euros. This preferential tax treatment of company cars has shown to increase fuel use and encourage purchasing decisions unrelated to engine efficiency, all leading to more cars, more pollution and more emissions,” said Anselm Gorres, President of Green Budget Europe.
“Under its Europe 2020 Strategy, Europe is looking to phase out environmentally harmful subsidies, it can start here, by reforming the tax on company cars,” he continued.
Workshop participants heard about the positive impacts of company car tax reform in the UK from Stephen Potter of the Open University. The UK introduced reforms in 2002, which have resulted in reduced business distances of 45% and reduced CO2 emissions of between 0.4-0.9 million tonnes of carbon annually between 2010-2020. This amounts to a 1% cut in total UK car emissions as a result of this single reform.
The Commission's DG TAXUD commissioned a report which can be found here:

Jacqueline Cottrell, Manager, Green Budget Europe +44 (0)7894342504

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd