"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Drop de ufrugtbare generaliseringer om deleøkonomi

 


Debatindlæg af Christian Ege i Politiken
Fremfor at generalisere, skal vi udvikle de gode dele af deleøkonomien og bekæmpe de dårlige. 

Benno Hansen skriver i Politiken d. 20.6. at deleøkonomien har samlet liberalister og miljøaktivister i en uhellig alliance, som ødelægger arbejdsmarkedet og fremmer skattely. Jeg er helt enig i, at der sker meget misbrug i deleøkonomiens navn. Men det gælder også her, at generaliseringer forplumrer. BHs argumentation svarer til at sige, at der er aktieselskaber, som benytter sig af børnearbejde, og derfor bør aktieselskaber forbydes. Frem for at generalisere skal vi udvikle de gode dele af deleøkonomien og bekæmpe de dårlige. Jeg har især talt for brug af delebiler og samkørsel – og det er faktisk en god idé.

Jeg ved godt at Uber prøver at kalde sig for en slags samkørsel, men samkørsel handler om personer, som skal samme vej og derfor kører sammen. Dermed falder CO2-udslippet markant. I dag kører der kun én person i langt de fleste biler på vejene. Det er et kæmpe spild af ressourcer og det giver et unødvendigt højt CO2-udslip. Uber er derimod en taxa-tjeneste, hvor chaufførerne netop ikke skal den vej, men kører rundt som om de var en taxa – blot har de ingen lønmodtagerrettigheder, og de betaler ofte ikke skat.

Delebiler er klubber, hvor et større antal mennesker deles om et mindre antal biler. Det har mange fordele. Letsgo (tidl. Københavns og Århus’ delebiler) dokumenterer, at én delebil erstatter ca. 6 privatbiler. Det kan ikke udelukkes, at nogle ture i delebil ville være sket på cykel eller med kollektiv trafik, hvis delebilsklubben ikke fandtes. Men det opvejes af at langt flere mennesker undlader at anskaffe egen bil og i stedet bruger delebil – og så kører de langt mindre. Det er bl.a. fordi delebilen ikke står i garagen, men måske en kilometer eller to fra bopælen. Det gør at man kun bruger den, når man virkelig har behov for det. 

Desuden køber mange mennesker i dag en bil, som er for stor til deres daglige behov – og dermed bruger for meget brændstof. De har lejlighedsvis behov for en større bil. I stedet kan man bruge en mindre bil til hverdag og så bruge en stor delebil de få dage man har brug for dette.

BH påstår, at indvendingerne imod deleøkonomien er generelle. Han taler f.eks. også imod, at man låner værktøj af hinanden. Det give større slid på værktøjet, og samtidig får vi adgang til værktøj, som vi ellers måtte undvære. Igen – der kan være eksempler på dette, men omvendt køber vi langt mere værktøj, når vi ikke har adgang til at låne eller dele. BH ser bort fra, at en betydelig del af ressourceforbruget faktisk ligger i produktionen af varen samt i bortskaffelsen. Han fokuserer alene på den del, der ligger i forbruget.

BH og andre rejser en relevant debat. Vi skal f.eks. i vores oplysningsarbejde om delebiler slå på, at formålet er at spare bilkørsel – ikke at reducere cykling og brug af kollektiv transport. Og deling af værktøj og andre forbrugsgoder skal koncentreres om bæredygtige produkter. Vi skal ikke deles om terrassevarmere og dermed udbrede brugen af disse. Men fri os for ufrugtbare generaliseringer.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Artikel bragt i Politiken d. 23. juni 2016


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17