Vores arbejde: Landbrug og vand

Pressemeddelelse Kommentarer til diskussionsoplæg fra Det Miljøøkonomiske Råd

Christian Ege, formand for Det Økologiske Råd, repræsenterer Forbrugerrådet i Det Miljøøkonomiske Råd, idet Det Økologiske Råd er medlemsorganisation i Forbrugerrådet. Christian Ege finder, at rapporten indeholder mange spændende analyser, men er skeptisk over for, hvordan den behandler tiltag til CO2-reduktion i relation til EU's kvotehandelsordning. Rapporten lægger hovedvægten på reduktioner uden for kvotesektoren og antager, at energiafgifter inden for kvotesektoren kun har til formål at skabe provenu og ikke at reducere CO2-udledning. Selv om vi absolut støtter CO2-kvotesystemet, finder vi ikke at dette kan stå alene. F.eks. viste evalueringen af energispareindsatsen , at der er for ringe incitamenter til energibesparelser i erhvervene – og netop i vigtige dele af erhvervene har man meget lave afgifter og kun kvotesystemet som incitament.
Vi er heller ikke enige i rapportens anbefaling af at Danmark skal købe flere kvoter i udlandet frem for selv at satse på energibesparelser og vedvarende energi. I så fald går vi glip af de teknologiske og erhvervsmæssige fordele, der ligger i at gå i front.
Vedlagt er de samlede kommentarer.

Christian Ege, Formand, Det Økologiske Råd
Repræsentant for Forbrugerrådet i Det Miljøøkonomiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege 28 58 06 98 / 33 18 19 33

Ea Energianalyse, Niras, RUC og 4-Fact (2008): En vej til flere og billigere energibesparelser Evaluering af samtlige danske energispareaktiviteter. Udarbejdet for Energistyrelsen.

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i