Pressemeddelelse: Miljø og Økonomi hænger sammen!

Det Økologiske Råd udgiver i dag undervisningshæftet ”Økonomi og Miljø hænger sammen.”Hæftet er rettet mod samfundsfagselever i 2.-3.g i gymnasieskolen men henvender sig også til andre, som er interesseret i samspillet mellem økonomi og miljø

Vi ved, at priser betyder meget for hvor grøn vores adfærd er. Hvis vi skal handle mere bæredygtigt, er det en forudsætning, at det bliver dyrere at forurene og bruge fossile brændstoffer – og billigere at spare på energien og bruge vedvarende energi. Klimaudfordringerne er ikke til at komme uden om. Men hvad med løsningerne? Økonomi og Miljø hænger sammen tematiserer hvordan løsningen kan findes i samspillet mellem økonomi og miljø.

Undervisningshæftet er rigt illustreret. Det beskriver bl.a. behovet for en samlet grøn transportpakke, hvor det skal blive billigere at eje en brændstoføkonomisk bil, men dyrere at køre i bil. Men også erhvervslivet må påtage sig sin del af arbejdet for at sikre bedre miljø og klima. Erhvervsdrivende bør i højere grad betale energiafgifter, ligesom husholdningerne – og så må man sikre konkurrenceevnen på anden vis. Det skal desuden være lettere og mere økonomisk rentabelt at energioptimere vore hjem.

Hæftet skitserer klima og miljøudfordringen nationalt og globalt og beskriver hvorfor grønne afgifter ikke nødvendigvis har en social slagside - hvordan grønne afgifter kan være med til at kickstarte nye erhvervseventyr og få en positiv effekt for Danmarks konkurrenceevne fremadrettet.

Hæftet beskriver - gennem casestudier - de vigtigste områder, som påvirker vores miljø: trafik, landbrug, andre erhverv, boliger, private husholdninger samt produkter. Hæftets udformning giver mulighed for at man frit kan plukke de kapitler ud, som man mener har størst interesse og appel til eleverne.

Link til hæftet: 1003 Miljoe Oekonomi Sammenhaeng (3.35 MB)
Hæftet kan rekvireres ved henvendelse til Det Økologiske Råd med et ekspeditionsgebyr 10kr. , plus porto, pr. forsendelse.
Yderligere oplysninger: trafik- og energimedarbejder, Anne-Mette Wehmüller tlf. 33 18 19 38 /26 23 13 05, studentermedhjælp Asbjørn Wejdling tlf. 33 18 19 49 eller formand Christian Ege, tlf. 33 18 19 33 / 28 58 06 98 eller pr. mail på info@ecocouncil.dk– hvor også trykte eksemplarer kan rekvireres.

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Generalforsamling,
Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

Plastic - ikke så fantastic
SF holder møde om plastikforurening.
Oplæg fra bl.a. Malene Møhl, Det Økologiske Råd
Man d. 22. maj 2017 ​kl. 17-18:30