"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Uambitiøse miljøkrav til taxaer

 

PRESSEMEDDELELSE

 

 

Regeringen tager et skridt i den rigtige retning med et forslag om mere miljøvenlige taxaer. Men forslaget er alt for uambitiøst, mener Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd.

Taxaer kører mange kilometer om året, og samtidig er der tradition for, at taxaer skal være store biler med store motorer. Det gør taxaerne til nogle af de mest forurenende biler i Danmark.

Et forslag, som Færdselsstyrelsen netop har haft i høring, lægger op til opstramning på, hvor langt taxaer kører på en liter benzin eller diesel. Konkret rummer forslaget krav om, at alle taxaer skal være minimum energiklasse C, når de udskiftes. Det vil sige, de mindst skal kunne køre 14,3 km. pr. liter benzin og 16,1 km., hvis de er dieseldrevne. Det er et skridt i retning af mere miljøvenlige taxaer, men langt fra godt nok, mener Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd:

- Det er naturligt at starte med at stille krav til energiklassen for nye hyrevogne, men det er alt for uambitiøst at starte med energiklasse C. Man kan i dag få pænt store biler, der er både A og B klassificerede og dermed forbruger mindre benzin og diesel. Vi mener, at man allerede nu bør stille krav om energiklasse B og varsle en stramning til klasse A om tre år, siger Christian Poll, der er miljømedarbejder i DN.

På Færdselsstyrelsens hjemmeside fremgår det, at store biler som for eksempel Mercedes C, Volvo S80 og Audi A4 er klassificerede med energiklasse B. Biler i denne energiklasse kører mindst 15,4 km. pr. liter benzin og 17,3 på diesel. Energiklasse A omfatter biler som blandt andre Ford C-MAX, Peogeut 308 og VW Golf. I denne klasse kører biler mindst 18,2 km/l på benzin og 20,5 på diesel.

- Allerede nu – i årgang 2009 modeller - er der flere biler i energiklasse B, som tilgodeser den komfort og bagageplads, som taxachauffører og kunder ofte efterspørger. Krav om energimærke B og på sigt A stiller ikke urealistiske krav til nogen, siger Anne-Mette Wehmüller, der er trafik- og energimedarbejder i Det Økologiske Råd.

Forslaget fra Færdselsstyrelsen rummer desuden krav om partikelfiltre for dieselmotorer. Men i dag sælges langt de fleste dieselbiler med dette som standard. DN og DØR mener, at man bør tage skridtet videre og stille krav til taxaer om såkaldte SCR-katalysator for at sikre en reduktion i den skadelige NOX-udledning. SCR findes allerede i lastbiler.

- Vi mener, taxaerne også er modne til denne teknologi, siger Christian Poll.

Færdselsstyrelsens forslag til ændring af lov om taxaer kan læses her

Yderligere oplysninger:

Danmarksnaturfredningsforening: Miljømedarbejder Christian Poll, tlf. 2860 9230
Det Økologiske Råd: Trafik- og energimedarbejder Anne-Mette Wehmüller, tlf. 3318 1938

 

FAKTA

Energimærkning af personbiler
Energimærket er lovpligtigt og deler alle nye personbiler op i syv energiklasser fra A til G. De biler, der kører længst på en liter benzin eller diesel og dermed er bedst for miljøet, tilhører A-klassen. B-klassen er næstbedst - og så fremdeles. Kravene i klasserne ser sådan ud:

Benzinbiler

Energiklasse     Km/l

A                     Mindst 18,2

B                     15,4 - 18,1

C                     14,3 - 15,3

D                     12,5 - 14,2

E                     11,8 - 12,4

F                     10,5 - 11,7

G                     Under 10,4

 

Dieselbiler

Energiklasse      Km/l

A                     Mindst 20,5

B                     17,3 - 20,4

C                     16,1 - 17,2

D                     14,1 - 16,0

E                     13,2 - 14,0

F                     11,9 - 13,1

G                     Under 11,8


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16
Sted: DTU, 2800 Kgs. Lyngby
Oplæg ved bl.a. Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd
pdf Læs mere (843 KB)
Tilmelding via ISGAN her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17