"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Miljøzoner skal være fremtidssikrede

Pressemeddelelse

De miljøzoner, som skulle sikre renere luft til danskerne, er ikke effektive grundet slappe miljøkrav. Ifølge OECD udsættes en million danskere for stærkt sundhedsskadelig luftforurening. Derfor er der akut behov for strammere miljøkrav. Miljøstyrelsen erkender problemet, men afviser indgreb i dagens udgave af fagbladet Ingeniøren.

I Miljøzonerne stilles filterkrav til de ældste lastbiler og busser, men ingen filterkrav til nye lastbiler og busser solgt efter 1. oktober 2006, heller ikke når næste fase af krav træder i kraft i 2010. Men nye lastbiler og busser forurener ifølge EU's partikeleksperter og en redegørelse fra Miljøstyrelsen 100-500 gange så meget som gamle lastbiler med partikelfiltre. Derfor udhules miljøzonernes effekt efterhånden som gamle lastbiler udskiftes med nye, selv om dette kunne undgås med en simpel lovændring.

”Når miljøzonen i København nu indføres, vil en splinternye lastbil forurener 100-500 gange så meget som en ældgammel lastbil, da kun den gamle lastbil bliver omfattet af zonens filterkrav. Derfor er der akut behov for at få miljøzonen til også at stille krav til nye lastbiler – ellers sikrer vi ikke sundheden” udtaler Kåre Press-Kristensen, civilingeniør og Ph.D. ved Det Økologiske Råd.

”Vi advarede Miljøstyrelsen om problemet for to år siden, og Folketings-udvalget fik besøg af den førende ekspert (fra Svejts), inden miljøzoneloven blev vedtaget. Alligevel blev nye lastbiler og busser ikke omfattet af filterkravet. Nu har Miljøstyrelsen erkendt problemet. Nu håber jeg, at politikerne vil stramme loven” fortsætter Kåre Press-Kristensen.

Baggrund

Hvert år dør over 10 gange så mange mennesker af partikelforurening fra tunge køretøjer, som der dræbes ved trafikulykker i byerne. Langs større veje er overdødeligheden ca. 50 % i forhold beboere langs mindre befærdede veje. Partikelforureningen forårsager desuden tusindvis af bronkitistilfælde, titusinder af astmaanfald og hundredetusinder af sygedage og dage med nedsat arbejdsevne.

Et filterkrav vil give en årlig samfundsøkonomisk nettogevinst i milliardklassen grundet sparet sygdom og død, og kan indføres helt uden at belaste vognmandservhvervet, da vognmændene blot kan viderefakturere omkostningerne direkte til kunderne på helt sædvanlig vis.

Miljøzonerne gælder også udenlandske køretøjer og virker således ikke konkurrenceforvridende.

Yderligere oplysninger
Kåre Press-Kristensen, civilingeniør og Ph.D. ved Det Økologiske råd: 2281 1027 / kpk@env.dtu.dk


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15
Sted: Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg
Læs mere 
Tilmeld dig her

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9.00-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17