Arrow
Arrow
Sig nej til mikroplast
Slider

13 dage med Infrastrukturkommissionen

Bragt i Politiken

Den 10. januar udkom Infrastrukturkommissionens rapport. Den viste alle de motorveje man kunne bygge, hvis det var ligegyldigt hvor meget CO2 trafikken slap ud – og hvis i øvrigt flere og bredere veje ikke blot var skruen uden ende, som skabte mere trafik og behov for endnu flere veje. Kommissionen nåede sin bizarre konklusion på baggrund af et bizart kommissorium den havde fået fra regeringen: fortæl hvor megen ny infrastruktur der er behov for, hvis vi bare kører løs uden at forsøge at begrænse stigningen i trafikken.

Hvis nogen før havde svært ved at se, at dette ikke var en farbar strategi, så blev det i hvert fald soleklart d. 23. januar. Her udkom EU-kommissionens forslag til udmøntning af medlemslandenes forpligtelser til reduktion af udslip af drivhusgasser frem til 2020. Heraf fremgår bl.a. at i Danmark skal trafikken sammen med landbruget og husholdningerne reducere deres udslip med 20%. Det er utopisk at forestille sig, at landbrug og husholdninger kan reducere så meget, at det kan opveje en fortsat stigning i trafikkens udledninger – og give en samlet reduktion på 20%.

Infrastrukturkommissionen fik altså 13 dage, indtil det stod helt klart, at dens konklusioner ikke har nogen gang på jorden. Regeringen har da også trukket i land. Nu siger man, at man da ikke er absolut og endegyldigt modstandere af tiltag til begrænsning af trafikken, herunder roadpricing. Det vil man måske undersøge senere – f.eks. kunne den kommende Skattekommission jo pege på dette, hvis det ønsker det. Og transportministeren bedyrer, at klimahensyn skam er meget vigtige i trafikpolitikken. Med andre ord, først beder man Infrastrukturkommissionen om at fortælle hvilke vejanlæg der er behov for, hvis trafikken må vokse uhæmmet – hvis vi lader som om der ikke er noget klimaproblem. Bagefter vil man så se på tiltag, som begrænser trafikken og dermed overflødiggør disse anlæg. Hvordan synes I lige selv, at det går?

Regeringen har faktisk selv et mål om at begrænse trafikkens CO2-udslip med 25% inden 2030, set i forhold til 1988 – det svarer til 40% reduktion i forhold til i dag. Men Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har for nylig udtalt, at regeringen ikke ønsker at sætte tal på reduktionen. Han lægger altså op til at regeringen skal løbe fra sit tidligere løfte. Det er således svært at se sammenhæng i regeringens politik på dette område.

Det Økologiske Råd har derfor søgt at hjælpe regeringen ved at fremlægge en rapport om trafikbegrænsning ”Hvad Infrastrukturkommissionen overså!”.

Christian Ege
Det Økologiske Råd


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis