Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Ingen svar på fremtidens trafikproblemer

Pressemeddelelse/Nyt nummer af Global Økologi

Vanetænkning hos Infrastrukturkommissionen forhindrer, at fremtidens trafikproblemer kan blive løst uden at forureningen og energiforbruget stiger.

Når Infrastrukturkommissionen om kort tid offentliggør deres rapport om udfordringer for - og strategier til løsninger af fremtidens transportbehov bliver det ’business as usual’: Flere motorveje, ny teknologi og moderate oliepriser skal sikre fremtidens transportbehov.

At en fjerdedel af Danmarks udledning af CO2 kommer fra trafikken, er ikke et problem man forholder sig til. Det siger trafikforsker Per Homann til det nyeste nummer af Global Økologi. Han har gennemset Infrastrukturkommissionens seneste udkast til betænkning, og er stærkt kritisk overfor det han kalder vanetænkning:

  • Normalt bruger eksperter flere fremtidsscenarier til at forudsige fremtidens behov med. Men Infrastrukturkommissionen fremskriver blot de seneste årtiers trafikudvikling til år 2030. De anlægger et yderst optimistisk syn på fremtiden. Både hvad angår oliepriser og tillid til teknologi.

Infrastrukturkommissionen bruger det Internationale Energiagenturs (IEA) prognose for oliepriser, som konsekvent har været i underkanten. Prognosen forudser en pris på 50-60 dollars pr tønde frem til 2030. P.t. er prisen 100 dollars. Når det gælder klimaet, er optimismen endnu større.

Ifølge Infrastrukturkommissionens egen prognose vil trafikken vokse med 70 pct. frem til 2030. Samtidig har regeringen et mål om 25 pct. reduktion af trafikkens CO2-udslip i 2030 i forhold til niveauet i 1988. Men hvis de to ting skal forenes, skal bilerne være tre gange så CO2-effektive, som i dag, svarende til 55 g CO2 pr kilometer.

  • Det er yderst optimistisk at forudse, at CO2-effektiviteten bliver så meget bedre. EU har en målsætning om en reduktion til 100 g CO2 i 2020. Infrastrukturkommissionen sætter sin lid til udviklingen indenfor bl.a. batteri- og brintbiler. Men så længe der ikke er mere vedvarende energi, vil batteri- og brintbiler også i fremtiden pumpe store mængder CO2 ud i luften, fordi der bruges kul og olie til strømmen. Den teknologiske udvikling er vigtig, men det er ingen mirakelkur, afslutter Per Homann.

Læs mere om baggrund, analyser og bud på fremtidens trafik i det seneste nummer af Global Økologi.

For flere informationer:

Trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet, tlf.: 39204897 eller 24494295
Det Økologiske Råd, formand Christian Ege tlf.: 33181933/28580698
Global Økologi, redaktør Tina Læbel tlf.: 30257932

Global Økologi udgives af Det Økologiske Råd.
Flere informationer: Global Økologi


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Plastic - ikke så fantastic

SF holder møde om plastikforurening.
Oplæg fra bl.a. Malene Møhl, Det Økologiske Råd  
Man d. 22. maj 2017 ​kl. 17-18:30
Forsamlingshuset, Onkel Dannys Plads 3,1711 København V ​
Information og tilmelding >>

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis