"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Køb (stadig) de miljøvenlige biler

Bragt i Jyllands-Posten

Analyse af grønne firehjulstrækkere er useriøs, og kan ikke anvendes på danske forhold

Johan Nielsen, Det Økologiske Råd

Jyllandsposten havde fredag den 7. september en artikel om at firehjulstrækkeren er grøn fornuft. Artiklen var baseret på en rapport fra en amerikansk virksomhed, der hævder at have foretaget en analyse af energiindholdet i alle dele af fabrikation, brug, vedligehold og bortskaffelse af forskellige bilmærker. Dvs. en livscyklusanalyse af de enkelte bilmærker.

Analysen er imidlertid ualmindelig dårligt dokumenteret i det materiale, der er offentligt tilgængeligt. Samtidig adskiller den anvendte metode sig fuldstændig fra de gængse måder at lave livscyklusanalyser på. Alt i alt er den gennemført på en måde, så værdien af resultaterne er yderst tvivlsomme.

Analysen er foretaget for modeller, der er solgt i USA i 2005 og begyndelsen af 2006. Den er alene baseret på amerikanske forhold. Man bygger på, hvordan de konkrete ejere af de enkelte mærker bruger bilen, deres kørselsbehov, uheldsfrekvenser, reparationer og hvor de bor. Da bilkøb er meget afhængig af bl.a. attituder og livsstil, er det forskellige grupper af borgere, der køber de forskellige bilmærker. Da mange familier har 2-3 biler hver afhænger kørslen også af, hvilken rolle den bestemte bil spiller i familien. F.eks. købes hybridbiler typisk af veluddannede, der bor i byer, og som kører relativt kort.

Den samlede kørsel i bilens levetid varierer med en faktor 2,5 for bilmærkerne. Ikke fordi de er slidt op, men fordi de købes af forskellige brugergrupper med forskelligt kørselsbehov. Hybidbilerne antages at køre under 250.000 km i deres levetid, mens de store 4- hjulstrækkere antages at køre knap 400.000 km og en Hummer H1 over 600.000 km. Derefter beregner man energiforbruget pr km for den samlede livscyklus.

Der er set på energiforbrug til produktion, vedligehold, til materielle skader på bilen og bortskaffelse. På alle områder antages hybridbiler at bruge mere energi end de små biler, men også væsentlig mere end traditionelle biler. Det skyldes små produktioner af hybridbilerne, særlige reservedele der også produceres i små mængder, længere tid på værksted, da reservedelene skal skaffes og specielle komponenter, der skal bortskaffes i små mængder.

Analysen viser, at energiforbrug ved brug af bilerne i gennemsnit udgør under 10% af det samlede energiforbrug. Det strider totalt imod andre livscyklusanalyser af transportmidler, der viser, at energiforbruget under brugen er størst. Analysen bør derfor gennemgås af livscyklus eksperter, før der fæstes lid til resultaterne.

Energiforbrug i forbindelse med udvikling af design af biler medregnes til de enkelte biler. Her er udviklingsomkostningerne til hybridbiler alene lagt på den enkelte model, hvilket medfører, at de bruger 10 gange mere energi at udvikle end små biler. Derimod har biler baseret på gammel kendt teknologi af gode grunde ikke et stort energiforbrug hertil, det gælder også ”traditionelle gammeldags” firehjulstrækkere. Hvis denne måde at inddrage udviklingsomkostninger på gav et retvisende billede, ville det betyde, at man ud fra miljøhensyn altid skulle anvende gammel teknologi, også set i forhold til sikkerhed og energibesparelser – en ret absurd konklusion. Det er da også langt mere sandsynligt, at man i denne analyse har overvurderet udviklingsomkostningernes betydning ved at placere dem alle på et relativt lille salg af biler med en ny teknologi som hybridbiler.

De anvendte forudsætninger medfører nogle meget skæve resultater. Om resultaterne kan bruges til noget i USA er tvivlsomt. Men de kan helt sikkert ikke overføres til andre lande. Endvidere kan de ikke bruges ved den enkelte forbrugers valg af bil. En del af undersøgelsens resultat skyldes blot, at biler kører relativt længere på literen ved kørsel på landevej end i byer. Det bruges så til at fremhæve de biltyper, der købes af folk, der kører lange ture på landevej. Det er simpelthen ikke seriøst. I gængse analyser bruger man derimod et standardiseret kørselsmønster, så man ikke sammenligner æbler og pærer.

Derfor er det stadig sund fornuft at vælge en energiøkonomisk bil.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Kommunalvalg 2017

 

valg  Fokusèr på 
Miljø og Klima
i valgkampen 


Forslag til emner ved 
Kommunalvalget 2017 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17