"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Regeringens og DFs aftale om ændring af bilbeskatningen: En ommer - for lidt og for langsomt

Pressemeddelelse

Aftalen er for lidt i forhold til de muligheder, der er for at mindske energiforbruget og luftforureningen fra bilkørsel. Der sker nogle ændringer af afgifterne på varebiler. De små varebiler bliver 35.000 til 45.000 kr billigere, men skal betale højere årlig afgift ved brug som privat bil. De helt store SUV og PMV varebiler bliver noget dyrere, men ikke noget som tilnærmelsesvis svarer til hvad de ville koste på hvide plader. Den årlige afgift for disse biler bliver desuden væsentlig forhøjet ved brug af disse biler privat.

Men disse omlægninger er slet ikke af et omfang, så bilkøberne holder op med at købe de store gulpladebiler til privatbrug, og de mindste varebiler bliver billigere, så det nu er billigere for singles at købe bil. Resultatet må derfor forventes at blive flere biler og måske lidt færre af de helt store biler. Det er meningsløst, at singles og to bils familier skal kunne spare penge ved at udnytte denne mulighed for privat kørsel i gulpladebiler, mens almindelige familier med børn skal betale mere. Denne lovlige omgåelse af reglerne om erhvervskøretøjer skal blot stoppes ved at forbyde privatkørsel i gulpladebiler én gang for alle.

For personbiler sker en differentiering af registreringsafgiften efter energiforbrug. Det er den gode nyhed. Den dårlige nyhed er at differentieringen er for lille, biler der kører kortere end 16 km pr liter benzin eller 18 km pr liter diesel får en afgiftsforhøjelse på 1.000 kr pr km, der køres mindre pr liter. Det betyder stort set ikke noget, heller ikke for de meget benzinforbrugende biler. Det samlede resultat er, at selv de største personbiler får en afgiftsnedsættelse. Differentieringen burde derfor have været større, f.eks. 4.000 kr ekstra pr km længere pr l.

Personbiler, der kører mere end 16 km pr l benzin eller 18 km pr liter diesel, får en afgiftsnedsættelse på 4.000 kr pr km, der køres længere pr liter. Det har en størrelsesorden, så det kan få betydning for prisen. Der burde af hensyn til den samlede miljøeffekt være stillet krav om, at dieselbilerne har partikelfilter for at kunne få energirabatten. Lige nu kan vi forvente en stigning i antal dieselbiler, hvoraf mange ikke vil have partikelfilter, selvom det kan leveres til mange biltyper.

Der sker et fradag i afgiftsgrundlaget på 2.000 kr for personbiler med 5 stjerner i sikkerhedstesten og på 2.500 for ESP, som også øger sikkerheden væsentligt. Det er en meget lille belønning for at køre sikre biler og svarer slet ikke til samfundets besparelse ved at bilerne bliver mere sikre. Derudover sker en forhøjelse af bundfradraget for personbiler, så de generelt beskattes lavere, og der foretages derudover nogle mindre ændringer af afgiftsreglerne.

Alt i alt en ommer. Der vil komme flere biler, måske vil de bruge lidt mindre brændstof og udlede lidt mindre CO2, men ikke nær så stor en forbedring af energiforbrug og miljø, som der er behov for og som er muligt. ”Hvis dette er resultatet at 6 års overvejelser om bilafgifter fra regeringens side, kan det ikke kaldes rettidig omhu, endsige handlekraft”, udtaler Christian Ege, formand for Det Økologiske Råd.

Christian Ege
formand for Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege tlf. 28 58 06 98


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15
Sted: Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg
Læs mere 
Tilmeld dig her

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9.00-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference: Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17