"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Pressemeddelelse: Danmark bør indføre fartgrænser for varebiler

Varebiler forårsager flere trafikulykker end andre biler, også her i ferietrafikken. Det skyldes, at de er forholdsvis tunge med en lang bremselængde, og kan føres uden særlig uddannelse. Varebiler er involveret i hver 7. dødsulykke i Danmark. Det billede vil Det Økologiske Råd gerne ændre.

”Der er brug for særlige fartgrænser for varebiler. For ikke nok med at varebiler i høj fart koster mange menneskeliv – det går også ud over miljøet, når varebilerne suser af sted på de danske veje. Derfor foreslår Det Økologiske Råd, at der hurtigst muligt installeres fartspærrer i nye varebiler,” udtaler Eline Crossland, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Uddannelsesvirksomheden TUC og Codan Forsikring har med kampagnen ”Smart uden fart” (1) taget initiativ til at uddanne unge chauffører til at køre mere forsvarligt. Det er glædeligt. Men det er langt fra nok.

EU arbejder i disse måneder på ny lovgivning, der skal gøre fremtidens varebiler grønnere og sikrere. Et af de tiltag, der ligger på bordet er, at alle nye varebiler fra 2014 skal udstyres med en fartspærre, som dem, der tidligere er indført for større lastbiler.

Desværre har parlamentarikerne indtil nu kun kunnet blive enige om en fartspærre, der forhindrer varebiler i at køre mere end 120 km/t (2). Europas grønne organisationer har foreslået 110 eller 100 km/t som loft – og at de indføres så snart den nye lovgivning træder i kraft: Teknologien findes, og den er gennemprøvet – det er bare at komme i gang.

”Varebiler udgør et stort problem for trafiksikkerheden og miljøet. Den danske regering og danske parlamentarikere må komme på banen og presse på i EU for bedre regler for varebiler. Hidtil har regeringen siddet på hænderne og ikke gjort noget for trafiksikkerheden. Herhjemme må Folketinget indføre lavere fartgrænser for varebiler. Det gælder fx en fartgrænse på 100 km/t for varebiler på motorvejene,” udtaler Bo Normander, civilingeniør, ph.d., formand for Det Økologiske Råd.

 

Noter

(1) Kampagnens hjemmeside: http://www.smartudenfart.dk/. Se også: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/08/100009.htm

(2) Europaparlamentets Industriudvalg har netop vedtaget forslaget. Miljøudvalget skal diskutere sagen i september, og her ventes en skærpelse af kravene til varebiler. Se bl.a.: http://www.endseurope.com/24213?referrer=channel-transport

 

Yderligere oplysninger

Bo Normander, tlf. 20 87 19 33, bo@ecocouncil.dk


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Kommunalvalg 2017

 

valg  Fokusèr på 
Miljø og Klima
i valgkampen 


Forslag til emner ved 
Kommunalvalget 2017 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17