Pressemeddelelse: Hertz indgår kontrakt med miljøorganisation om grønnere bilflåde

Den danske afdeling af verdens største biludlejningsfirma - Hertz - har netop indgået en kontrakt med Det Økologiske Råd om at skabe en grønnere bilflåde. Kontrakten - kaldet Cleaner Car Contract - fastsætter en grænse for, hvor meget CO2 virksomhedens bilflåde må udlede i 2012.

”Vi har stor fokus på dette fremadrettet og har derfor indgået en kontrakt med Cleaner Car Contracts om i 2012 at have en Gold Fleet”, udtaler Hertz Danmarks flådechef Michael Johansen. Det betyder, at den gennemsnitlige flåde af personbiler overholder de strengeste miljøkrav, og at Hertz giver Cleaner Car Contracts deres fulde støtte.

Allerede nu lever 25 pct. af Hertz’ biler i Danmark op til målsætningen om en maksimal CO2-udledning på 120 g/km, hvilket oven i købet er lavere end EU's kommende grænse på 130 g/km for nyindkøbte biler i 2015.

”30 pct. af alle nye biler i EU købes af virksomheder til professionelle flåder. Derfor vægter det tungt og er meget positivt, når et selskab som Hertz vil være med til at fremme en mere bæredygtig transport”, siger Bo Normander, formand for Det Økologiske Råd, og glæder sig over Hertz’ opbakning.

Cleaner Car Contracts har til formål at sende et stærkt signal til bilproducenter og importører om, at vigtige aktører på bilmarkedet efterspørger grønnere teknologi. Det skal være klart for bilproducenterne, at de roligt kan satse på grøn teknologi – også inden EU’s lovgivning tvinger dem til det. Der er købere nok.

Billedet: Bo Normander, formand for Det Økologiske Råd, og Michael Johansen, flådechef for Hertz Danmark

Vedlagt: Cleaner Car Contracts mellem Det Økologiske Råd og Hertz

Nærmere information:
Hertz Danmark, flådechef Michael Johansen, tlf. 21 34 43 86
Det Økologiske Råd, formand Bo Normander tlf. 20 87 19 33

Hertz er verdens største biludlejningsfirma med over 8.200 kontorer i 146 lande. Virksomheden har i 91 år leveret biler og service af høj kvalitet til privatpersoner og erhvervskunder over hele verden.

Det Økologiske Råd er en dansk miljøorganisation, der i samarbejde med andre organisationer i Europa står for projektet Cleaner Car Contracts. Projektet har til formål at vise, at mange leasingselskaber og flådeejere gerne vil købe biler med en mindre CO2-udledning og forpligte dem til at gøre det.