Pressemeddelelse: Leasing-selskaber giver EU’s grønne ambitioner baghjul

Leasingselskaber med grønne ambitioner og grønne organisationer mødtes i sidste uge med klimakommissær Connie Hedegaard, og medlemmer af Europaparlamentet, for at fortælle om deres fælles målsætning for en grønnere bilpark i Europa. Mere end 120.000 biler er allerede omfattet af Cleaner Car Contracts, en miljømålsætning der giver den nuværende EU-lovgivning baghjul.

Leasingselskaber køber omkring 40 % af alle nye biler i Europa i dag. ”Derfor er leasingsektoren en væsentlig aktør når dagsordenen for bilmarkedet i Europa skal sættes, og en vigtig partner for grønne organisationer der ønsker at fremme grønnere biler i EU” udtaler Bo Normander, formand for Det Økologiske Råd.

For to år siden vedtog EU nye standarder for CO2-udledningen fra personbiler, med mål der skulle nås i 2015. Men miljøorganisationer i hele EU var utilfredse med det lave ambitionsniveau, og valgte derfor at gå egne veje.

Vejen blev projektet ’Cleaner Car Contracts’, som havde til formål at få centrale spillere i bilmarkedet til at binde sig til langt mere ambitiøse mål end EU stiller op. Og projektet er blevet en succes. Grunden til succesen skal findes i de muligheder et samarbejde imellem miljøorganisationer og den private sektor giver. ”Et initiativ som dette, hvor miljøorganisationerne bakker op om de firmaer der tør gå foran og gøre en aktiv indsats for miljøet, giver nye muligheder, fordi det gør det nemmere for den miljøbevidste forbruger at vælge rigtigt” udtaler Kasper Gjedsted, administrerende direktør i Sixt Danmark.

Både ejere af bilflåder og – frem for alt – fremsynede leasingfirmaer er gået foran og har bundet sig til at opfylde EU’s målsætninger allerede i 2012, 3 år før EU’s lovgivning træder i kraft. ”Vi har stor fokus på dette fremadrettet og har derfor indgået en kontrakt med Cleaner Car Contracts om i 2012 at have en Gold Fleet” siger Michael Johansen, flådechef for Hertz Danmark. Med Gold Fleet i Cleaner Car Contracts forpligter selskabet sig til et gennemsnit på 120 g CO2 / km for nye biler i 2012.

Den 16. september 2010 var den foreløbige kulmination på projektet. Her mødtes repræsentanter for miljøorganisationer og leasingfirmaer med klimakommissær Connie Hedegaard samt medlemmer af Europa-parlamentet. Connie Hedegaard bød leasingfirmaernes støtte til høje ambitioner for grøn innovation i Europas bilindustri velkommen, og gjorde efterfølgende opmærksom på leasingfirmaernes holdning overfor Europaparlamentet.

For mere information, kontakt Jeppe Juul, tlf. 33181948, eller se: www.cleanercarcontracts.eu

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16