Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Bilindustrien leverer det "umulige"


En ny rapport fra den europæiske miljøorganisation Transport & Environment viser at den gennemsnitlige CO2-udledning for nykøbte biler faldt med hele 5,1 % fra 2008 til 2009.

"Det er glædeligt at CO2-udledningen for nye biler falder så markant på kun et år, men det viser også at bilindustrien voldsomt har overdrevet hvor svært det ville være at opnå disse besparelser. Fx har Toyota reduceret CO2-udledningen på deres nye biler med 10 % på et år, og har næsten allerede nået det mål, EU kræver skal nås i 2015”, siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.

En del af faldet i CO2-udledningen kan henføres til den økonomiske recession, der bl.a. har fået flere til at købe mindre og mere energiøkonomiske biler. Men det vurderes at over halvdelen af faldet skyldes egentlige teknologiske forbedringer af bilerne, hvilket er en betydelig reduktion.

EU har op til reglernes vedtagelse i 2008 udvandet kravene til CO2-udledningen fra nye biler efter stærkt pres fra bilindustrien, der hele tiden har gentog at de ikke ville kunne leve op til de oprindelige krav. Dette til trods for at uafhængige analyser har påvist at de kunne det.

Set i lyset af de enorme miljømæssige og økonomiske besparelser, der er for både virksomheder og borgere i Europa ved at skabe en væsentligt mere energieffektiv bilpark, er det bedrøveligt at bilindustrien er sluppet så let. I stedet for at høste CO2-besparelser fra bilerne hvor det faktisk betaler sig at gøre det, bliver man i stedet nødt til at lave flere tiltag i andre sektorer hvor det koster ekstra penge. - Det er for tåbeligt”, siger Christian Ege og bemærker at historien er ved at gentage sig selv i forhold til EU's krav til varebiler, som er ved at blive vedtaget.

Rapporten viser også at Danmark ligger på en 5. plads efter Frankrig, Portugal, Malta og Italien når det gælder nye bilers gennemsnitlige CO2-belastning (2009-tal).

Selvom Danmark i øjeblikket ligger i den gode ende i EU, er det værd at overveje hvorfor vi ikke ligger nummer et. Der er mange ting man som borger eller virksomhed kan bruge sine penge på, der både er sjovere, mere miljørigtige, og skaber flere arbejdspladser, end ved at brænde unødvendigt meget benzin af i biler med forældet teknologi”, slutter Christian Ege.

Vi kan reducere de nye bilers udslip ved at gøre registreringsafgiften på biler, der kører kort på literen, langt dyrere end på de energiøkonomiske. Man startede herpå i 2007, men forskellen bør gøres større, så der er større tilskyndelse til at indtænke miljøet, når man køber bil.

Det Økologiske Råd er dansk medlemsorganisation af Transport & Environment. Den engelske rapport kan hentes her.

Yderligere oplysninger:

Christian Ege tlf. 33 18 19 33


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis