"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Image is not available
Image is not available
Image is not available
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Indfør en simpel kørselsafgift

Regeringen har nu opgivet at indføre roadpricing forløbig. I stedet bør der indføres en simpel kørselsafgift.

Regeringen har nu endelig opgivet at indføre roadpricing inden for de næste 10-12 år. Begrundelsen er, at Holland, som skulle have været forbilledet for den danske model, har opgivet deres system. Det helt store problem i denne situation er, at regeringen ikke sætter noget i stedet. De giver bare op over for bilernes CO2-udslip og køerne ved indfaldsvejene til de store byer. Og de fortsætter med at anlægge nye motorveje og udvide de eksisterende, som om der ikke var et CO2-problem. Det Økologiske Råd har længe sagt, at der var så lange udsigter til roadpricing, at man skulle gøre noget andet og simplere i mellemtiden for at reducere CO2-udslippet og trængslen.

”Man kan indføre en simpel kørselsafgift – en afgift pr. kørt kilometer – som opkræves ved årlig aflæsning af kilometertælleren. Det kræver blot, at denne plomberes mod snyd – på samme måde som vores elmåler derhjemme er plomberet”, udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd. Hvorfor sætter vi så ikke i stedet afgiften på benzin og diesel op, kunne man spørge. Det kan man også gøre i et vist omfang – vores afgift ligger faktisk under nabolandenes. Men kommer vi højere op giver det problemer med grænsehandel.

Kørselsafgiften løser ikke problemet med trængsel i og omkring de store byer. Men det kunne løses ved trængselsafgifter, sådan som man har gjort det i bl.a. London og Stockholm. Dette system er velfungerende. Det kunne i øvrigt samtidig bidrage til at sænke niveauet af sundhedsskadelig luftforurening i byerne. Sammen med en skærpelse af kravene til miljøzoner i byerne kunne det gøre, at vi kom til at opfylde luftkvalitetskravene fra EU – frem for at regeringen som nu hele tiden bevæger sig på kanten af EU-retssager og prøver at holde EU hen med snak – med fortsatte alvorlige helbredsskader i bybefolkningen til følge.

Når man indfører kørselsafgift, skal man ikke – som regeringen ellers lagde op til – halvere registreringsafgiften på nye biler. Som også trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet har sagt i nyhederne her til morgen, ville dette føre til flere biler på vejene. Man kan i et vist omfang kompensere bilisterne ved at sænke den grønne ejerafgift, som kun i ringe grad har adfærdsændrende effekt. Derudover bør man bruge pengene på at kompensere på andre områder, f.eks. i bunden af indkomstskatten, samt på at forbedre den kollektive trafik og cykeltrafikken, så der er et alternativ for bilisterne. Så er der problemet med landdistrikterne - det bør løses specifikt i forhold til disse, frem for at indrette hele vores trafikpolitik, som om alle mennesker boede på landet.

 

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Christian Ege – tlf: 33 18 19 33 / 28 58 06 98


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2018, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small