Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Højere benzinpriser får os til at tænke os om

Højere benzinpriser får bilister til at tænke sig om, indlæg i Politiken

Medierne er fyldt med historier om rekordhøj benzinpris og bekymrede bilister. Da DR1 d. 7.1. spurgte en tilfældig bilist på en tankstation, var det interessant at høre bilistens kommentar: ”Ja, så vil jeg jo fremover tænke lidt mere over, hvor meget jeg bruge bilen, bruge den hvor det er nødvendigt og ellers finde andre løsninger”. Med andre ord, den hidtidige benzinpris har været for lav til at få denne bilist til at undgå unødvendig bilkørsel. Men er det ikke bare en enlig svale? Nej, det er netop det typiske. 30% af alle bilture i Danmark (næsten 50% i København) er på under 3 km. Disse ture kunne sagtens erstattes med cykel – til gavn for vores sundhed. Ovenikøbet er det disse ture med koldstart, som forurener mest, og som slider mest på motoren.

Et andet udtryk for, at benzinprisen er for lav til at få os til at tænke os om, er den manglende brug af samkørsel. Langt de fleste bilture mellem hjem og arbejdsplads foregår med kun én person i bilen. Det ville ikke ske, hvis vi følte, at benzinprisen var noget der tyngede i husholdningsbudgettet. Et tredje eksempel er de mange bilister, som lader motoren gå i tomgang i længere tid frem for at slukke den.
Der er altså meget der taler for, at højere benzinpris ville få os til at prioritere, hvornår bilkørsel var nødvendig. Men man kan jo ikke sætte den danske benzinafgift op – så bliver der grænsehandel, hører vi. Faktisk ligger den danske benzin- og dieselafgift ca. en kr/l under den tyske og svenske. For privatbilister bliver ca. de 40 øre udlignet af højere moms i Danmark end i Tyskland. Erhvervskøretøjer får den fulde fornøjelse af den lave afgift i Danmark – bortset fra at olieselskaberne stryger noget af forskellen ved at køre med højere fortjeneste i Danmark.

Med den forestående valgkamp in mente ved vi jo, at enhver politiker vil få at vide af sin medierådgiver, at bilister er en stærk vælgergruppe, som man ikke skal genere. Det har ført til en særbehandling, som igen har ført til, at trafikkens CO2-udslip bare får lov at stige, mens andre sektorer skal skære ned. Regeringen er nu begyndt at foregive, at den vil skære i trafikkens CO2-udslip – men alligevel planlægger man nye motorveje, som om bilismen blot fortsætter med at stige de næste årtier. Regeringen gik efter lang tids pres med på at der skulle være roadpricing i Danmark, for så blot at opgive det igen – og uden at sætte noget andet i stedet. Vi kan blot håbe, at der med tiden også kommer rationelle overvejelser ind i trafikpolitikken – og ikke kun hensyn til bilisternes følelser.

Christian Ege, sekretariatsleder
Det Økologiske Råd

Bragt i Politiken d. 11.januar 2011


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small