Pressemeddelelse: Stop dispensationspolitikken og udvis handlekraft !

Regeringens nye luftkvalitetsplan er intet andet end en dispensationsansøgning til EU.

I stedet for at nedbringe luftforureningen og forbedre folkesundheden, så vil regeringen bede EU om dispensation fra grænseværdien. Så længe som overhovedet muligt. Derved tillades, at forurenende dieselkøretøjer forsat kan gasse befolkningen. Det er uansvarligt.

Høringsfristen for regeringens nye luftkvalitetsplan er netop udløbet. Planen er udarbejdet, da Danmark overskrider EUs grænseværdi for forureningen med den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid (NO2) i København, Århus og Aalborg. Derfor skal ifølge EU-lovgivningen udarbejdes en luftkvalitetsplan.

I et forsøg på at få dispensation fra grænseværdien har regeringen derfor brugt skattekroner på at få udarbejdet en fin luftkvalitetsplan, der skal forsøge at overbevise EU om, at regeringen har gjort alt i sin magt for at opfylde grænseværdien til tiden. Sandheden ligger imidlertid meget langt fra dette.

Det har i flere år været velkendt, at grænseværdien for NO2 kunne opfyldes ved tre simple tiltag:

1)    Krav om SCR-katalysatorer til tunge køretøjer i miljøzonerne.

2)    Miljøkrav til lette køretøjer (vare- og personbiler) i miljøzonerne.

3)    Moderate trafikbegrænsninger via trængselsafgifter i København.

Ikke et eneste tiltag er gennemført. Kommunerne vil gerne, men et folketingsflertal med regeringen i spidsen har forhindret dette. Regeringen har således aktivt forhindret, at luften i de største byer i dag lever op til grænseværdien. Disse informationer er behændigt undladt i luftkvalitetsplanen, da det jo ikke taler regeringens sag. Såfremt dette ikke ændres, indklager undertegnede organisationer regeringen til Kommissionen for at misinformere EU.

Desuden vil vi bede Kommissionen om ikke at give Danmark dispensation fra grænseværdien, men i stedet tvinge Danmark til effektivt at reducere luftforureningen. Regeringens ansøgning følger efter en tilsvarende ansøgning om dispensation fra grænseværdien for partikler som vi heldigvis fik forhindret. Sundhedsmæssigt er luftforureningen et af de absolut største miljøproblemer i de største danske byer.

”Regeringens dispensationsstrategi er simpelthen at krybe under gærdet i stedet for at nedbringe den sundhedsskadelige luftforurening. Det er pinligt og udansk.” siger Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D. ved Det Økologiske Råd.

Yderligere oplysninger
Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D. ved Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27.

På vegne af Det Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Cyklistforbund, Miljøpunkt Nørrebro, Rådet for Bæredygtig Trafik, NOAH Trafik og Astma-Allergi Danmark.