Arrow
Arrow
Sig nej til mikroplast
Slider

EU åbner for forureningsafgifter på lastbiler

Pressemeddelelse. EU åbner for at kørselsafgiften (eurovignetten) på tunge køretøjer kan varieres efter køretøjets forureningsgrad

Det Økologiske Råd hilser med glæde, at medlemslandene fremover vil kunne indrette en forureningsafgift på lastbiler, så den bliver højere for de mest forurenende køretøjer og lavere for de mindst forurenende – det gælder både luftforurening og støj. Dette bliver nu muligt efter at der nu er opnået enighed i EU – mellem Ministerrådet og Europaparlamentet - om en ændring af reglerne for kørselsafgifter for tunge køretøjer – den såkaldte Eurovignet..

”En sådan afgift bør Danmark indføre hurtigst muligt, så vognmændene får en større tilskyndelse til at køre med de mindst forurenende biler”, siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd og fortsætter: ”Og det er vigtigt, at kun de køretøjer, som rent faktisk forurener mindre, får den laveste afgift – dvs. køretøjer med partikelfiltre, der virker, samt med såkaldte SCR-katalysatorer

Den danske regering annoncerede oprindelig, at den ville indføre roadpricing for tunge køretøjer fra 2011, men det er blevet udskudt. I det hele taget sidder regeringen meget på hænderne, når det gælder forurening fra trafik, både CO2 og sundhedsskadelig luftforurening med partikler og kvælstofoxider. Danmark skal reducere CO2-udslippet fra den ikke-kvotebelagte sektor (dvs. trafik, landbrug og boliger uden for fjernvarmeområderne) med 20% inden 2020. Der er ikke noget, der tyder på, at Danmark vil leve op til dette – specielt fordi der sker så lidt på trafikområdet.

”Enigheden i EU om forureningsafgifter på tunge køretøjer giver et yderligere redskab til den danske regering. Nu må den holde op med at sidde på hænderne”, udtaler Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Danmark kunne ikke opfylde EUs grænseværdi for den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid (NO2) i 2010. Frem for at nedbringe forureningen har regeringen valgt at søge EU om udsættelse til 2015. Det Økologiske Råd vil på vegne af en række miljø- og sundhedsorganisationer klage over dispensationsansøgningen. Betingelsen for at få en sådan er nemlig, at regeringen har gjort hvad den kunne for at opfylde EU-kravene til tiden, samt at man så kan dokumentere, at man opfylder kravet inden for den nye frist, altså i 2015. Men ingen af betingelserne er opfyldt. Den nye beslutning i EU kan dog være med til at ændre dette. Hvis Danmark og de øvrige medlemsstater udnytter mulighederne, kan det hjælpe med til at opfylde EU’s grænseværdier.

 

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger: Kåre Press-Kristensen på 22 81 10 27 eller Christian Ege, 33181933 / 28580698

 

Se pressemeddelelsen nedenfor fra Transport & Environment om indholdet i EU-aftalen.

Se også tidligere pressemeddelelse udsendt af Det Økologiske Råd på vegne af 7 danske miljø- og sundhedsorganisationer om Danmarks manglende overholde af EU-reglerne: http://www.ecocouncil.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1512:pressemeddelelse-stop-dispensationspolitikken-og-udvis-handlekraft-&catid=33:trafik-og-luft&Itemid=93.

EU green light for lorry pollution charges

24 May 2011, For immediate release

Brussels - The EU has reached an agreement on revised road charging rules for lorries (the Eurovignette directive) that would open the door for Member States to charge for air and noise pollution in road tolls but introduces a loophole for lorries under twelve tonnes.  The deal was finalised last night in 'trialogue' discussions between the European Commission, Council and Parliament.

Distance-based road charging schemes are already in operation in Austria, the Czech Republic, Germany and Slovakia. Poland will launch its scheme in July.  Belgium, France, Hungary and Spain all have systems in the planning stages.

Nina Renshaw, deputy director at Transport & Environment (T&E), said: "Distance-based road charging makes the transport sector smarter and more efficient.  This agreement will enable EU countries to directly target the noisiest and most polluting lorries, which is a significant step forward.  But it still forbids charges to cover the EUR 60 billion costs of climate change, congestion and accidents caused by lorries: that's a wasted opportunity and is unnecessarily restrictive."

In a step backwards, a requirement in the existing directive for charges to apply to all lorries from 3.5 tonnes upwards from 2012 has been scrapped.  Following pressure from Germany, Member States will now be able to give lorries under 12 tonnes a free ride, under certain conditions.

Road freight is the transport sub-sector with the fastest growing greenhouse gas emissions (together with aviation and shipping) and imposes a disproportionate burden on the European population and the economy in terms of congestion, accidents, noise and air pollution.

Renshaw commented: "EU countries are going to need much more flexibility to tackle the fastest growing sources of transport emissions, especially if they want to meet the EU's recently announced 60% target for cutting transport emissions.  Setting targets is all very well, but countries need tools like the Eurovignette to help them get there, not impose unnecessary restrictions."

Road pricing reduces the negative impacts of pollution, congestion and accidents, but also allows a shift of taxation away from labour and enterprise. The primary effect of distance-based lorry charging is to stimulate efficiency within the road freight sector, via improved load factors, reduced empty driving, route optimisation, avoidance of congested times, etc. Charging will stimulate a more efficient freight sector, better prepared for future challenges.

The agreement between the three EU institutions now needs to be formally approved by Transport ministers and the full Parliament before becoming law.

- A briefing on the effects of introducing road charging, based on the experience of Germany, Austria and the Czech Republic, is available here. The briefing is also available in French and German and Hungarian.

 

For further information:

Dudley Curtis

Communications Manager
Transport & Environment

t. +32 (0)2 893 0845   m. +32 (0)485 379945   skype. t-e_dudley

www.transportenvironment.org
www.twitter.com/transenv
www.linkedin.com/groups?gid=2566816


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis