"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Plug-in hybrider skal fremmes

Det Økologiske Råd, Dansk Elbil-alliance/Dansk Energi samt Concito foreslår i fællesskab en afgiftslempelse, som skal muliggøre salg af plug-in hybrid biler på det danske marked

Som det fremgik af JP d. 24.5. ønsker regeringen ikke at give særlige afgiftslettelser til den nye type af hybridbiler, som nu kommer på markedet. Det er de såkaldte plug-in hybrider, som har både en elmotor med batteri, som kan oplades i stikkontakten, og en benzinmotor, som kan træde til, hvis batteriet bliver fladt undervejs. Det er meget skuffende, at regeringen ikke vil gøre mere for at fremme disse biler. De bedste af dem vil kunne dække de fleste bilisters daglige kørselsbehov næsten udelukkende på eldrift og samtidig give en sikkerhed for at man ikke ”kører tør”. Deres batteri vil have en rækkevidde på 50-60 km.
Dansk Energi/Dansk Elbil Alliance, Concito og Det Økologiske Råd er enige om, at plug-in hybriderne bør fremmes – som et supplement til de rene elbiler. Vi er ikke enige med FDM, som udtaler, at elbilerne vil spille en ret marginal rolle i Danmark – vi tror tværtimod at elbilerne kan få en stor rolle, bl.a. fordi der vil blive bygget batteriskiftestationer flere steder i landet – til de elbiler, der får udskifteligt batteri. Men der vil alligevel være bilister, som ikke vil have en ren elbil, bl.a. fordi de vil frygte ikke at kunne køre til udlandet – eller de ser måske elbilen som husstandens bil nr. 2. Her kommer plug-in hybriden ind som en bil, der kan bruges til alle former for kørsel – og samtidig med et langt lavere CO2-udslip sammenlignet med benzin- og dieselbiler. Ligesom de rene elbiler vil plug-in hybriderne passe rigtig godt til en elsektor med stadig stigende andel vindkraft, idet opladning af elbiler er fleksibel. Den kan foregå om natten og kan ske på tidspunkter, hvor der er rigelig elproduktion i forhold til forbruget. Man vil med andre ord erstatte benzin eller diesel med el – og vel at mærke en el, som kan fremme brugen af vindkraft frem for kul og gas.
Samtidig er det vigtigt, at en afgiftsmæssig begunstigelse sker i forhold til, hvor meget plug-in hybriden faktisk kan køre på el, dvs. at biler med stor batterikapacitet begunstiges mest. Vi vil stærkt opfordre regeringen til at genoverveje sin afvisning af at begunstige plug-in hybriderne. Der sker alt i alt for lidt for at reducere transportsektorens CO2-udslip, og hvis der ikke tages nye initiativer, kommer Danmark ikke til at opfylde vores forpligtelse i 2020 over for EU, hvad angår reduktion af CO2 uden for det kvotebelagte område. Fremme af plug-in hybrid er et af de initiativer, der mangler.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd, Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance/ Dansk Energi, og Martin Lidegaard, formand, Concito

Bragt i Jyllandsposten d. 6. juni 2011


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15
Sted: Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg
Læs mere 
Tilmeld dig her

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9.00-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17