"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Betalingsringen gavner alle trafikanter

Alle fordelene ved en betalingsring er blevet udeladt i de sidste ugers debat. I stedet har debatten fokuseret på de få ulemper og det har efterladt et fejlagtigt billede for både samfunds-, erhvervs- og privatøkonomisk vil betalingsringen nemlig være sund fornuft og til gavn for alle trafikanter.

I hovedstadsområdet tabes hver dag op mod 150.000 timer pga. af trængsel. Det svarer til, at ca. 20.000 personer er fuldtidsansat til at sidde i trafikpropper. Den samfundsøkonomiske omkostning er næsten 10 mia. kr årligt. Og trængslen er stærkt stigende. En nedgang i bilantallet vil øge fremkommeligheden og derved give en enorm samfundsøkonomisk gevinst.

Det vil koste en erhvervsdrivende 50 kr om dagen at køre ind og ud af ringen i myldretiden. Men hvis den erhvervsdrivende samtidig sparer blot 30 minutter grundet mindre trængsel og bedre parkering, så opnås en gevinst på 150-200 kr, da den erhvervsdrivende så kan arbejde i stedet for at holde i kø. Netop derfor er erhvervslivet i London og Stockholm glade for byernes betalingsringe.

Hvis en privatperson fremover vælger at betale 50 kr om dagen for at køre i bil på arbejde i København, så får bilisten mindre trængsel og bedre parkeringsmuligheder til gengæld. Og tid er penge. Det gælder også for privatpersoner. En halv time har ifølge de Trafikøkonomiske Enhedspriser en værdi på ca. 60 kr (hjem-arbejde-hjem kørsel). Dvs. bilisten sparer (= tjener) netto 10 kr om dagen. Dertil kommer gevinsten for buspassagererne, da busserne når hurtigere frem.

Samtidig eksisterer der jo andre transportmidler end biler i København. Hver dag kommer over 70 % af befolkningen til arbejde eller studie i byen ved at gå, cykle eller køre kollektivt. Denne andel stiger, når betalingsringen finansierer bedre og billigere kollektiv trafik samt bedre og bredere cykelstier.

Nogle politikere hævder, at der slet ikke er kapacitet i den kollektive trafik til at løfte opgaven. Men når trængslen mindskes, kommer busserne hurtigere frem, og så øges kapaciteten markant. Samtidig vil flere cykle og betalingsringen får bilister til at køre sammen. I myldretiden udnyttes bilkapaciteten ikke - der er plads til fire ekstra passagerer i hver bil– denne overkapacitet skal naturligvis udnyttes.

Endelig har begge politiske lejre overset, at taksten selvfølgelig skal differentieres efter køretøjernes forurening, så de mest forurenende køretøjer betaler mest. Det vil give et yderligere fald i forureningen og gøre, at København kan opfylde EU’s basale grænseværdier for skadelig luftforurening.

Betalingsringen giver derfor alle trafikanter en økonomisk gevinst og sikrer et meget bedre bymiljø.

Yderligere oplysninger:

Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D., HD(A), ved Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27.

[1] Trafikøkonomiske Enhedspriser: Link til enhedspriserne


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2018, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17