Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Betalingsring løser problemer


Svar til FDM og DI: Betalingsringen afhjælper luftforurening og trængsel, og de praktiske problemer kan løses

Thomas M. Thomsen, FDM og Michael Svane, DI skriver d. 31.8., at ”Betalingsring er en dyr og dårlig idé”. De henviser til, at Copenhagen Business Task Force i stedet har foreslået investeringer i den kollektive trafik og udbygning af vejene. Men al trafikforskning viser, at man ikke får bilister til at skifte til kollektiv trafik blot ved at udbygge den. Man er nødt til samtidig at gøre det dyrere eller mere besværligt at bruge bil. Vi ved også, at udbygning af vejene er en stakket frist. Det får biltrafikken til at vokse endnu mere og efter få år er trængslen ligeså stor. Det er korrekt, at store dele af den kollektive trafik allerede er fyldt i myldretiderne. Men der kan skabes mere plads i togene ved at købe eller leje flere vogne og køre med længere tog og flere dobbeltdækkertog. Det oplyste DSB da også, indtil transportminister Hans Chr. Schmidt gav dem mundkurv på – for at han kunne fastholde sit ideologiske standpunkt – at en betalingsring ikke er mulig. Busserne vil kunne køre hurtigere, når trængslen mindskes, og så kan de nå at fragte flere passagerer.

Thomsen og Svane benytter lejligheden til også at lange ud efter den danske registreringsafgift – de hævder, at man betaler en bil 3 gange i Danmark. Sandheden er, at man i lande som f.eks. Sverige, som ikke har registreringsafgift, reelt lader skatteyderne betale for de skader og gener, som bilerne påfører samfundet i form af forurening, sygdomme, ulykker og mangel på motion. Jeg har kendskab til to undersøgelser af bilernes samfundsmæssige omkostninger, begge fra slutningen af 90’erne. De økonomiske vismænd konkluderede, at de samlede danske afgifter på biler og benzin/diesel nogenlunde svarede til de samfundsmæssige omkostninger, som bilerne påfører samfundet. EU's miljøagentur fandt derimod, at skaderne kostede næsten dobbelt så meget, som der kommer ind i afgifter. I andre EU-lande var forholdet endnu mere grelt.

Dernæst hævder Thomsen og Svane, at vi i Danmark har en forældet bilpark pga. den høje registreringsafgift. Det er heller ikke korrekt. Bilparkens gennemsnitlige alder er den samme i Sverige og i Danmark – og den er lidt højere i Finland, som har en lavere afgift end i Danmark. Endelig henviser de til, at Danmark senere kan indføre en intelligent kørselsafgift, altså roadpricing. Men det har regeringen jo lige opgivet, fordi man ikke vil gå i spidsen – og Holland har udskudt det på ubestemt tid.

Det hævdes at en ”typisk bilpendler” vil få en ekstra skat på 11.100 kr om året. Men det er jo kun den bilpendler, som kører i myldretiden, hvor der er hyppige kollektive trafikforbindelser, og som insisterer på at køre i bil hver dag og ikke køre sammen med andre. Hvis man arbejder på skæve tidspunkter, hvor der kan være reelle problemer med at finde kollektive trafikforbindelser – ja, så er der en lav takst i betalingsringen, eller det er helt gratis.

Jeg ved godt, at mange mennesker forklarer, at de er nødt til at køre i bil, fordi de skal bringe eller hente børn på vejen. Men vi har faktisk et stort problem med skolebørn, som får for lidt motion, fordi forældrene hellere vil køre dem i bil frem for at cykle med dem til skole. Og undersøgelser viser, at de fleste børn gerne vil cykle.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Sendt til Berlingske, men ikke optaget


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis