Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Stort flertal i Stockholm er i dag for betalingsring

67% af borgerne i Stockholm støtter i dag op om en betalingsring, selvom der før var udbredt modstand. Danske politikere kan skæve til svensk implementering og Det Økologiske Råds faktaark.

 

 

Hvis man skal kigge efter en strategi til implemetering af en betalingsring i København, kan man skæve til Sveriges hovedstad Stockholm, hvor de i 2006 forsøgsvist indførte en betalingsring. Forsøget ophørte september 2006, hvor en folkeafstemming i byen med 53%  for og 47% imod gjorde betalingsringen permanent. I dag er opbakningen endnu større - 67% af borgerne støtter betalingsringen, 33% er imod.

På et pressemøde arrangeret af Det Økologiske Råd mandag d.12 september forklarede Gunnar Söderholm, direktør, miljøforvaltningen Stockholm Kommune og konsulent Mattias Goldmann via Skype om svenske erfaringer og strategi til implementering af betalingsringen.

Bred opbakning er afgørende. Som i Danmark, var der også i Sverige en udbredt skepsis fra især den borgerlige fløj. I implementeringsfasen lykkedes det at vinde flere afgørende borgerlige stemmer, og i dag er støtten bredt politisk funderet. Den betalingsring, der skal indføres i Gøteborg 1. januar 2013, støttes også af alle partier.

Modstanden kom også fra andre aktører. Den svenske sammenslutning svarende til Forenede danske Motorejere (FDM) var stærkt imod. Skepsis er overvundet bl.a. ved at provenuet føres tilbage til busser og S-tog. Også den svenske Handelsstandsforening var stærkt imod, men støtter i dag. Erhvervskøretøjer kommer nemlig hurtigere frem, og virksomheder har fradragsret for betaling af bompenge.

Svenskerne har på trods af forholdsvis lave afgifter opnået, hvad de ville. Trængslen i den indre by er mindsket markant og antallet af biler i City er i dag på et konstant niveau. Samtidig er CO2-udledningen og luftforureningen mindsket markant. Det har ikke betydet, at der er kommet mere trængsel i nabokommunerne. I starten var der ingen effekt på trafikken uden for ringen. Nu er deen steget, men det skyldes befolkningstilvækst og ikke ringen.

Prisen er 20 SEK pr. passage, med et loft på betaling for max tre passager. 90 procent (af stockholmerne) betaler under 200 SEK om måneden, og 80 procent betaler mindre end 100 SEK om måneden, dvs. 10 procent betaler mere end 200 SEK. I den danske debat hævdes det ofte, at mange bilister vil skulle betale hver dag, og dermed betale 11.000 kr. om året. I Stockholm betaler de fleste langt mindre end 11.000 kr. om året, og få stockholmere kører til og fra bymidten hver dag, de fleste skifter mellem cykel, kollektiv trafik og egen bil.

Det Økologiske Råd har for at fremme en saglig debat udarbejdet henholdsvis et default Notat om betalingsring , samt et default Faktaark om betalingsring og en powerpoint præsentation (brugt ved pressemødet) default PP-betalingsring (4.08 MB)


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis