"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Betalingsringen vil reducere luftforureningen

Hvis betalingsringen gennemføres i sin nuværende form og reducerer trafikken indenfor ringen med ca. 25 procent, så vil trafikkens sundhedsskadelige luftforurening reduceres ca. 10 %, mens reduktionen af CO2-udslippet vil være større.

Dagens artikler i medierne har skabt usikkerhed om miljøeffekten af betalingsringen.

Hvis betalingsringen gennemføres i sin nuværende form og reducerer trafikken indenfor ringen med ca. 25 procent, så vil trafikkens sundhedsskadelige luftforurening reduceres ca. 10 %, mens reduktionen af CO2-udslippet vil være større. Hvis taksterne i betalingsringen gøres afhængig af køretøjernes forurening, så kan derimod opnås reduktioner af luftforurening på 40-50 %, dvs. mere end trafikreduktionen på 25 %.

Ved den nuværende model for en betalingsring reduceres luftforureningen mindre end trafikmængden, fordi det primært vil være private personbiler, der bliver parkeret hjemme i indkørslen, når betalingsringen gennemføres. Privatbilerne er især benzinbiler, mens det meste luftforurening kommer fra dieselbilerne. Men også i den foreslåede form vil betalingsringen være en betydelig fordel for miljøet. Man kan blot opnå en større effekt ved at indrette det smartere.

Det Økologiske Råd anbefaler at taksten i betalingsringen skal afhænge af bilernes forurening, så de mest forurenende biler betaler mest. Derved vil forureningen reduceres væsentlig mere end selve trafikmængden, da de mest forurenende biler fjernes fra gaderne, og de resterende køretøjer forsynes med partikelfiltre og katalysatorer for at opnå lavere takster. Dvs. ikke alene opnås et incitament til at anvende alternative transportmidler og samkørsel, der opstår samtidig et incitament til at udskifte de mest forurenende køretøjer og påmontere luftrensningsudstyr.

Rent administrativt er det ikke et problem at differentiere taksten, da alle biler er indregistreret under en bestemt Euro-norm, der direkte angiver bilens forurening. Påmonteres luftrensningsudstyr, så skal bilen til syn, hvorved den opgraderes miljømæssigt, og derved kan slippe med en lavere takst.

Herved kan luftforureningen reduceres til et niveau, hvor der spares flere hundrede for tidlige dødsfald, titusinde af luftvejslidelser og flere hundredetusinde dage med nedsat aktivitet pga. sygdom. Samtidig kan Danmark opfylde EU's grænse-værdi for luftforureningen med den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid (NO2), der i dag overskrides.

”Vi vil absolut anbefale den kommende regering at lade taksten afhænge af køretøjernes forurening, da det både vil reducere trængslen og luftforureningen markant dvs. to fluer med et smæk” siger Kåre Press-Kristensen, luftforureningsekspert ved Det Økologiske Råd.

Yderligere oplysninger:
Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D., HD(A), ved Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27.

Mere om betalingsringen
I hovedstadsområdet tabes hver dag op mod 150.000 timer pga. af trængsel. Det svarer til, at ca. 20.000 personer er fuldtidsansat til at sidde i trafikpropper. Den samfundsøkonomiske omkostning er næsten 10 mia. kr årligt. Og trængslen er stærkt stigende. En nedgang i bilantallet vil øge fremkommeligheden og derved give en enorm samfundsøkonomisk gevinst. Mere om betalingsringen: Klik her


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16
Sted: DTU, 2800 Kgs. Lyngby
Oplæg ved bl.a. Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd
pdf Læs mere (843 KB)
Tilmelding via ISGAN her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17