Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Elbiler kan fremme grønne job!

20.000 nye danske arbejdspladser – intet mindre. Hvis vi gør noget nu, vel at mærke. Deloitte har for Dansk Elbilalliance regnet på potentialet, hvis man satser på elbiler og et intelligent elnet (”smart grid”).

Af: Christian Ege og Anne-Mette Wehmüller, Det Økologiske Råd, bragt i Politiken, søndag 25.september 2011

20.000 nye danske arbejdspladser – intet mindre. Hvis vi gør noget nu, vel at mærke. Deloitte har for Dansk Elbilalliance regnet på potentialet, hvis man satser på elbiler og et intelligent elnet (”smart grid”). Det rummer et beskæftigelsespotentiale på cirka 10.000 på mellemlangt sigt (2020-25) og på langt sigt (2030-2040) cirka 20.000 fuldtidspersoner. Til sammenligning beskæftiger dansk vindmølleindustri i dag ca. 25.000 personer. Men hvad er det vi skal gøre for at flere bilister investerer i en elbil i stedet for en konventionel bil?

For det første kræver et elbils eventyr i Danmark en veludbygget infrastruktur. Der skal investeres i ladestandere, som opstilles centrale steder i det offentlige rum. Det kræver både samarbejde og vilje kommunerne og elbils udbyderne i mellem. Danmark har allerede fået Europas første batteriskiftestation. I løbet af de kommende to år har vi forhåbentligt et nationalt net af batteriskiftestationerne – så selv biler der kører langt dagligt kan køre på el. Det vil gælde firmabiler og sågar ministerbiler!

For det andet skal vi bruge vores afgiftssystem proaktivt. I dag er der afgiftsfritagelse for elbiler i Danmark frem til 2015. Denne skal opretholdes indtil der er en vis volumen i antallet af elbiler – f.eks. 100.000. Det er den danske afgiftsfritagelse - i kombination med Danmarks vindproduktion, som bl.a. har betydet at flere elbils firmaer har udset sig Danmark som testnation). Det kan ganske enkelt betale sig. Elbiler kan fremme grønne job og vi bør hele tiden tænke i nye baner. Her kunne det være en idé, at den eksisterende afgiftsfritagelse af elbiler til 2015 gik hånd i hånd med, at elbiler, som krydser betalingsringen, slipper for betaling, som de gør i Stockholm og London i dag – eller bare får reduceret betaling. Det er der ikke lagt op til i det nuværende S – SF forslag. Man skal naturligvis huske på, at elbiler forårsager trængsel – derfor skulle en sådan afgiftslettelse være midlertidig og udelukkende fungere som et incitament til at fremme et dansk elbils eventyr.

 


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small