Arrow
Arrow
Sig nej til mikroplast
Slider

Behov for partikelfiltre på moderne benzinbiler

Forslag i EU's tekniske komite for motorkøretøjer kan betyde, at benzinbiler fremover bliver det sorte får i trafikken, når det gælder forurening med ultrafine partikler.

 

I dag mødes EUs tekniske komite for motorkøretøjer for at slutbehandle et forslag, der kan give benzinbiler med direkte indsprøjtning lov til at forurene mere end dieselbiler. Derved bliver moderne benzinbiler fremover det sorte får i flokken. Derfor opfordres komiteens medlemmer til helt at afvise forslaget og stille ens partikelkrav for diesel- og benzinbiler, hvilket kan opnås med partikelfiltre på moderne benzinbiler.

 

Hidtil har det været god latin, at dieselkøretøjer var hovedansvarlige for forureningen med ultrafine partikler i de danske byer. En forurening, der hvert år koster adskillige hundrede for tidlige dødsfald, titusinder af luftvejslidelser (bronkitis og astma) og hundredetusinder af sygedage.

Derfor stilles krav om, at nye persondieselbiler maksimalt må udlede 600 milliarder partikler/km. Derfor har alle nye persondieselbiler påmonteret et lukket partikelfilter. Traditionelle benzinbiler udleder færre partikler. Grundet EU's strammere krav til brændstofeffektivitet anvender et hastigt stigende antal nye benzinbiler imidlertid direkte indsprøjtning, hvilket nedbringer brændstofforbruget og derved CO2-udslippet. Til gengæld eksploderer partikelforureningen fra disse benzinbiler.

Det forslag, der i dag slutbehandles i EUs tekniske komite for motorkøretøjer kan tillade, at nye (fra 2014, Euro 6) benzinbiler med direkte indsprøjtning kan forurene 3-30 gange mere med ultrafine partikler end nye dieselbiler. Det Økologiske Råd kræver, at nye benzinbiler skal opfylde kravet om maksimalt 600 milliarder partikler/km ligesom dieselbiler. Og det er vigtigt, at kravet ikke bare opfyldes under standard testbetingelser, men også i praksis, da al erfaring viser, at køretøjer forurener meget mere i praksis. Dette opnås ved at påmontere lukkede partikelfiltre på benzinbiler med direkte indsprøjtning. EU vurderer, at ekstraomkostningerne til montering af filtre er under 1.000 kr pr. bil.

”Det vil være et stort tilbageskridt for folkesundheden, hvis forslaget besluttes, så benzinbiler i tests får lov til at forurene op til 30 gange mere end dieselbiler. Og endnu mere i praksis. Udviklingen sættes 10 år tilbage.” siger Kåre Press-Kristensen, luftforureningsekspert ved Det Økologiske Råd.

Yderligere oplysninger:

Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D., HD(A), ved Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27.

Relevante links:

Dagsorden for komiteens møde (Sagen er på som punkt 10)

EU Kommissionens forslag (Euro 6) (S. 2: Particle number limits for petrol vehicles)

Hæfte om forurening fra trafik


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis