"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Behov for partikelfiltre på moderne benzinbiler

Et høringssvar fra Det Økologiske Råd får Danmark til at ændre holdning

EUs tekniske komite for motorkøretøjer har netop foreslået, at benzinbiler med direkte indsprøjtning kan forurene 10 gange mere end dieselbiler frem til 2018. Derved bliver moderne benzinbiler fremover det sorte får i flokken. Takket være et høringssvar fra Det Økologiske Råd har Danmark netop ændret holdning og stemmer mod forslaget.

Hidtil har det været god latin, at dieselkøretøjer var hovedansvarlige for forureningen med ultrafine partikler i de danske byer. En forurening, der hvert år koster mange hundrede for tidlige dødsfald, titusinder af luftvejslidelser (bronkitis og astma) og hundredetusinder af sygedage.

Derfor stilles krav om, at nye persondieselbiler maksimalt må udlede 600 milliarder partikler/km. Derfor har alle nye persondieselbiler påmonteret et lukket partikelfilter. Traditionelle benzinbiler udleder færre partikler. Grundet EU's strammere krav til brændstofeffektivitet anvender et hastigt stigende antal nye benzinbiler imidlertid direkte indsprøjtning, hvilket nedbringer brændstofforbruget og derved CO2-udslippet. Til gengæld eksploderer partikelforureningen fra disse benzinbiler.

EUs tekniske komite for motorkøretøjer foreslår nu, at benzinbiler med direkte indsprøjtning frem til 2018 skal have lov til at forurene 10 gange mere end nye dieselbiler forurener i dag, hvad angår de særlig sundhedsskadelige ultrafine partikler.

Det Økologiske Råd kan ikke acceptere, at Danmark støtter forslaget, der vil tillade at benzinbiler med direkte indsprøjtning kan udlede 6.000 milliarder partikler pr. km helt frem til 2018. Danmark skal i stedet tilslutte sig den ambitiøse fløj i EU, der ønsker at benzinbiler med direkte indsprøjtning allerede fra 2015 (euro 6) er nede på samme forureningsniveau som nye dieselbiler er i dag. Og det er i tilknytning hertil vigtigt, at kravet ikke bare opfyldes under standard testbetingelser, men også i praksis, da køretøjer erfaringsmæssigt forurener meget mere i praksis. Dette opnås ved at påmontere lukkede partikelfiltre på benzinbiler med direkte indsprøjtning. Ekstraomkostningerne til montering af filtre er under 1.000 kr. pr. benzinbil med direkte indsprøjtning.

Miljøministeriet har hidtil indstillet, at Danmark støtter komiteens forslag. Men et høringssvar fra Det Økologiske Råd fik ministeriet til at skifte holdning, så Danmark i stedet støtter Det Økologiske Råds krav om, at benzinbiler allerede i 2015 skal ned på samme forureningsniveau som diesel i dag.

”Det er et stort tilbageskridt for folkesundheden, hvis forslaget besluttes, så benzinbiler i tests får lov til at forurene 10 gange mere end nye dieselbiler frem til 2018. Og endnu mere i praksis. Udviklingen sættes 10 år tilbage.” siger Kåre Press-Kristensen, luftforureningsekspert ved Det Økologiske Råd.

Yderligere oplysninger:

Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D., HD(A), ved Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15
Sted: Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg
Læs mere 
Tilmeld dig her

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9.00-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference: Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17