Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Betalingsringen reducerer luftforureningen

I de seneste dages heftige debat om betalingsringen har flere modstandere af ringen ofte henvist til, at ringen ifølge Det Økologiske Råd kun reducerer luftforureningen minimalt. Dette er forkert.

Vi har flere gange fastslået, at ringen giver en signifikant reduktion af luftforureningen fra trafikken. Vi har desuden anbefalet, at taksterne i ringen gøres afhængige af køretøjernes luftforurening, da effekten så bliver meget større – så kan forureningen fra trafikken halveres.

I 22-nyhederne i torsdags henviste Brøndbys borgmester, Ib Terp, til at luftforureningen ifølge Det Økologiske Råd kun vil falde minimalt i København som følge af betalingsringen. Dette er en skæv gengivelse af Det Økologiske Råds vurderinger.

Vi har tidligere overfor Politiken vurderet, at luftforureningen fra trafikken vil falde:

a) Omkring 5-10 procent med det nuværende forslag til betalingsring.

b) Op til 50 procent, hvis taksterne gøres afhængige af køretøjernes forurening.

Men selv 5-10 procent reduktion er bestemt ikke ligegyldig. Den store forskel skyldes, at i løsning a) vil det især være privatbiler, som reducerer deres kørsel i miljøzonen, og disse er overvejende benzinbiler med lav luftforurening. Erhvervskøretøjerne, som næsten alle kører på diesel, vil blot betale og køre som hidtil. I løsning b) vil mange ejere af dieselkøretøjer derimod påmontere filtre og katalysatorer for at køre billigst muligt og de ældste og mest forurenende køretøjer vil slet ikke køre indenfor ringen.

Til luftforureningsgevinsten skal lægges en milliardgevinst pga. øget fremkommelighed for vejtrafikken. I hovedstadsområdet tabes hver dag op mod 150.000 timer pga. af trængsel. Den samfundsøkonomiske omkostning er godt 10 mia. kr årligt. Og trængslen er stærkt stigende. Blot 20 procent færre biler kan på en række gadestrækninger øge fremkommeligheden med 80 % i myldretiden.

Hver dag kommer over 70 % af befolkningen til arbejde eller studie i byen ved at gå, cykle eller køre kollektivt. Denne andel stiger, når betalingsringen finansierer bedre kollektiv trafik samt flere og bredere cykelstier. Betalingsringen gør det altså mere attraktivt at tage cyklen eller kollektiv trafik.

”Betalingsringen vil i alle tilfælde bidrage til at nedbringe den stærkt sundhedsskadelige luftforurening. Men den absolut største gevinst opnås ved at indrette taksterne, så de meste forurenende biler betaler mest.” siger Kåre Press-Kristensen, luftforureningsekspert ved Det Økologiske Råd.

Derfor anbefaler Det Økologiske Råd, at betalingsringen indføres. Det vil både give en klar miljøgevinst og mindske trængslen. Herudover anbefaler vi, at taksterne i betalingsringen gøres afhængige af køretøjernes forurening. Denne kendes fra bilernes euro-norm og synsvirksomhedernes indberetninger i motorregisteret (baseret på nummerplader), der derved let kan danne basis for differentiering.

Yderligere oplysninger

Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D., HD(A) ved Det Økologiske Råd: tlf. 22 81 10 27


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis