Arrow
Arrow
Sig nej til mikroplast
Slider

Er der alternativer til trængselsringen?


Det Økologiske Råd, Greenpeace og Danmarks Naturfredningsforening støtter betalingsringen

I Politiken den 8. januar gennemgår Kristian Klarskov processen omkring forslaget til trængselsring (betalingsring). Det fremstilles som om regeringen står alene blandt kritikere. ”Stort set ingen, heller ikke miljøorganisationer som Greenpeace eller Danmarks Naturfredningsforening, har rost betalingsringen”. Det er ikke korrekt. Vi tre organisationer har alle i artikler støttet ringen, som idag er det eneste konkrete bud, som kan afhjælpe problemerne med trængsel, støj og luftforurening i København.

Det fremstår også, som om regeringen har været blind for alternativer til ringen. Men man har jo netop arbejdet med roadpricing i årevis. VK-regeringen lod sig overtale ved trafikforliget i starten af 2009, til at inkludere roadpricing - blot for at bruge det som syltekrukke. Da Holland udskød det på ubestemt tid, opgav VK-regeringen det. På det seneste er bl.a. Dansk Industri begyndt at sige, at de går ind for roadpricing, men er imod trængselsringen. Men måske støtter man mere roadpricing som et fatamorgana, som kan holde mere konkrete løsninger væk. Politiken kalder det ”den forbandede ring” – den der kan koste en bilist op til 11.000 kr – hvis bilisten ønsker at køre ind i København hver dag i myldretiden. Men hvad vil roadpricing koste den enkelte – f.eks. at pendle mellem Køge og København? Det er der ingen der aner. Roadpricing fremstår bare som noget smart it-udstyr, som får det hele til at glide. Den dag roadpricing bliver konkretiseret, vil den også rejse modstand.

Men lad os så se lidt på de maksimalt 11.000 kr. Ofte hører vi det i kombination med, at folk er tvunget til at køre i bil, fordi de arbejder på skæve arbejdstider, hvor den kollektive trafik er dårlig. Men det er jo netop kun i myldretiden, at det skal koste 25 kr at køre ind og ud. I Stockholm betaler de bilister, som passerer trængselsringen, i gennemsnit hver fjerde dag – nemlig for de dage, hvor de ikke kan undvære bilen. Ellers indretter de sig – kører sammen (og så kan man jo deles om én betaling) eller bruger kollektiv trafik og cykel. Man har så opnået, at man kun bruger bilen, når det er nødvendigt – og så kan man til gengæld komme frem, fordi trængslen er mindsket kraftigt. Ikke så mærkeligt at stockholmerne nu støtter ringen, efter at de har set hvordan den virker. Og det har bredt sig, så de nu også har besluttet at de vil have en ring i Göteborg.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Jan Søndergaard, politisk rådgiver, Greenpeace

Janne Wichard Henriksen, klimapolitisk medarbejder, Danmarks Naturfredningsforening

Bragt i Politiken d. 12.januar 2012


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis