Det Økologiske Råd og Greenpeace: Forventer hurtigt, nyt bud på løsning af trafikproblemer i København

Greenpeace og Det Økologiske Råd: Ærgerligt at droppe betalingsringen – penge til kollektiv trafik er ikke nok

Det Økologiske Råd og Greenpeace er ærgerlige over, at det eneste kendte effektive virkemiddel til her og nu at mindske trængslen og forureningen fra vejtrafikken i Københavnsområdet droppes. Vi må konstatere, at bilentusiasterne står særdeles stærkt i Danmark og er meget lidt lydhøre for argumenter – sammenlignet med Stockholm, Oslo og London, hvor man accepterede at se ringen fungere først – og så blev man glade for den. Det samme sker nu i Göteborg, som i enighed har besluttet en ring og indfører den til næste år.

Desværre står regeringen ikke så stærkt på de løfter, de afgav i regeringsgrundlaget. Vi forventer dog, at regeringen stadig vil løse hovedstadens massive trafikproblemer og derfor kommer med et hurtigt, nyt bud på, hvordan det skal ske.

Nogle har peget på landsdækkende roadpricing som alternativ. Det er ganske rigtigt den ideelle løsning på langt sigt, men den ligger en del år ud i fremtiden. Samtidig virker det påfaldende, at roadpricing tilsyneladende kan samle så mange tilhængere i dag, hvor det står som en ukonkret fremtidsvision. Den dag roadpricing bliver konkret, og der sættes satser på afgiften på de enkelte strækninger og tidspunkter, vil vi sandsynligvis høre de samme ramaskrig fra de borgerlige partier og de erhvervsorganisationer, som mener biler er det eneste saliggørende.

”Al forskning viser, at man både skal have en gulerod og en pisk for at flytte bilister over til kollektiv trafik og cykling. Nu vil man igen foregive, at man kan nøjes med en gulerod – i form af en mia. kroner mere til kollektiv trafik”, siger Christian Ege, sekretariatsleder for Det Økologiske Råd.

Vi glæder os dog over milliarden til alternativer til biler – til kollektiv trafik, men forhåbentlig også til cykelfremme. Men gør samtidig opmærksom på, at der er brug for hele denne milliard til fremme af alternativerne, mens en eventuel sænkning af billetpriser må finansieres af andre midler.

Vil opretholde klage over regeringen

Der vil være en meget begrænset effekt ved det øgede tilskud til kollektive trafik i forhold til at bekæmpe trængslen og luftforureningen. Danmark lever ikke op til EU's luftkvalitetskrav i København. En række miljøorganisationer klagede til EU over den tidligere regerings dispensationsansøgning og manglende indsats. Efter trængselsringen nu er droppet, vil vi opretholde denne klage for at presse på for forbedringer. Når der ikke kommer en trængselsring, bliver der endnu større behov for stramning af kravene i miljøzonen, og her vil det planlagte krav til partikler fra lette varebiler slet ikke være nok.

”Vi kunne med en trængselsring ifølge Vejdirektoratets tal have mindsket luftforureningen i hovedstaden med op til 19 %. Vi forventer, at den kommission, som regeringen nu har nedsat, kommer med konkrete løsninger, der som minimum vil give de samme sundhedsmæssigt positive resultater”, siger Jan Søndergård, Greenpeace.

Christian Ege, tlf. 33181933/28580698

Jan Søndergaard, Greenpeace, tlf. 28969026

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Generalforsamling,
Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

Plastic - ikke så fantastic
SF holder møde om plastikforurening.
Oplæg fra bl.a. Malene Møhl, Det Økologiske Råd
Man d. 22. maj 2017 ​kl. 17-18:30