Vores arbejde: Landbrug og vand

Det Økologiske Råd og Greenpeace: Forventer hurtigt, nyt bud på løsning af trafikproblemer i København

Greenpeace og Det Økologiske Råd: Ærgerligt at droppe betalingsringen – penge til kollektiv trafik er ikke nok

Det Økologiske Råd og Greenpeace er ærgerlige over, at det eneste kendte effektive virkemiddel til her og nu at mindske trængslen og forureningen fra vejtrafikken i Københavnsområdet droppes. Vi må konstatere, at bilentusiasterne står særdeles stærkt i Danmark og er meget lidt lydhøre for argumenter – sammenlignet med Stockholm, Oslo og London, hvor man accepterede at se ringen fungere først – og så blev man glade for den. Det samme sker nu i Göteborg, som i enighed har besluttet en ring og indfører den til næste år.

Desværre står regeringen ikke så stærkt på de løfter, de afgav i regeringsgrundlaget. Vi forventer dog, at regeringen stadig vil løse hovedstadens massive trafikproblemer og derfor kommer med et hurtigt, nyt bud på, hvordan det skal ske.

Nogle har peget på landsdækkende roadpricing som alternativ. Det er ganske rigtigt den ideelle løsning på langt sigt, men den ligger en del år ud i fremtiden. Samtidig virker det påfaldende, at roadpricing tilsyneladende kan samle så mange tilhængere i dag, hvor det står som en ukonkret fremtidsvision. Den dag roadpricing bliver konkret, og der sættes satser på afgiften på de enkelte strækninger og tidspunkter, vil vi sandsynligvis høre de samme ramaskrig fra de borgerlige partier og de erhvervsorganisationer, som mener biler er det eneste saliggørende.

”Al forskning viser, at man både skal have en gulerod og en pisk for at flytte bilister over til kollektiv trafik og cykling. Nu vil man igen foregive, at man kan nøjes med en gulerod – i form af en mia. kroner mere til kollektiv trafik”, siger Christian Ege, sekretariatsleder for Det Økologiske Råd.

Vi glæder os dog over milliarden til alternativer til biler – til kollektiv trafik, men forhåbentlig også til cykelfremme. Men gør samtidig opmærksom på, at der er brug for hele denne milliard til fremme af alternativerne, mens en eventuel sænkning af billetpriser må finansieres af andre midler.

Vil opretholde klage over regeringen

Der vil være en meget begrænset effekt ved det øgede tilskud til kollektive trafik i forhold til at bekæmpe trængslen og luftforureningen. Danmark lever ikke op til EU's luftkvalitetskrav i København. En række miljøorganisationer klagede til EU over den tidligere regerings dispensationsansøgning og manglende indsats. Efter trængselsringen nu er droppet, vil vi opretholde denne klage for at presse på for forbedringer. Når der ikke kommer en trængselsring, bliver der endnu større behov for stramning af kravene i miljøzonen, og her vil det planlagte krav til partikler fra lette varebiler slet ikke være nok.

”Vi kunne med en trængselsring ifølge Vejdirektoratets tal have mindsket luftforureningen i hovedstaden med op til 19 %. Vi forventer, at den kommission, som regeringen nu har nedsat, kommer med konkrete løsninger, der som minimum vil give de samme sundhedsmæssigt positive resultater”, siger Jan Søndergård, Greenpeace.

Christian Ege, tlf. 33181933/28580698

Jan Søndergaard, Greenpeace, tlf. 28969026

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i