"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Danmark sakker bagud med energieffektive biler

Efter i 2010 at have været det land i EU hvor der blev købt de mest energieffektive biler er Danmark nu blevet overhalet af lande som Portugal og Malta.

Efter i 2010 at have været det land i EU hvor der blev købt de mest energieffektive biler er Danmark nu blevet overhalet af lande som Portugal og Malta. Samtidig er det kun Polen, der har haft en dårligere fremgang end Danmark imellem 2010 og 2011.  Det viser en ny rapport, der offentliggøres i dag.

”Selvom vi stadig køber rimelig energieffektive biler er vi begyndt at sakke bagud. Det er bekymrende at der ikke længere sker nogen væsentlige fremskridt i hvor langt vores nye biler kører på literen”, siger Jeppe Juul trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Mens vi i Danmark beskatter på baggrund af både bilens værdi og dens energieffektivitet er bilbeskatningen i lande som Portugal og Holland næsten udelukkende baseret på energieffektivitet.

”Det er åbenlyst at der med vores nuværende afgiftssystem sælges mange små rimeligt energieffektive biler. Men i forhold til andre lande er der et forholdsvis begrænset incitament til at vælge energieffektive biler i de dyrere prisklasser”, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Han understreger at der på ingen måde er brug for at gøre de små biler billigere, men at forskellen i afgifter for biler i de dyrere prisklasser skal være markant større alt efter hvor energieffektive de er.

”Det ser ud til at vores nuværende afgiftssystem ikke automatisk fremover vil øge energieffektiviteten væsentligt. Der er derfor brug for en omlægning, hvor energieffektivitet skal spille en væsentlig større rolle for de dyrere biler end i dag”, siger Jeppe Juul.

Det Økologiske Råd vurderer at EU's CO2 mål for biler i høj grad har fået bilproducenterne til at udvikle bilerne og har medført stadig mere energieffektive biler i EU og at det er ganske let for bilindustrien at opfylde de stillede krav. Der er ifølge organisationen derfor basis for at stille skrappere krav i næste fase frem til 2020.

 


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15
Sted: Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg
Læs mere 
Tilmeld dig her

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9.00-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17