"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Image is not available
Image is not available
Image is not available
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Kørselsafgifter på lastbiler aflyses

Med aflysningen spiller regeringen sig et redskab af hænde, som kunne være brugt til at fremme renere lastbiler.

Pressemeddelelse:

Det Økologiske Råd: Fasthold kørselsafgift for lastbiler

Regeringen har i dag meldt ud, at den udskyder planerne om en kørselsafgift for lastbiler på ubestemt tid. Det er yderst beklageligt, mener Det Økologiske Råd.

”Det er ærgerligt, at regeringen på denne måde spiller sig et redskab af hænde, som kunne være brugt til at fremme renere lastbiler. Man kunne på én gang have mindsket den sundhedsskadelige luftforurening og udledning af den klimaskadelige CO2”, siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.

Den planlagte afgift ville have sørget for, at lastbilerne kom til at betale en lidt større andel af de omkostninger, de faktisk påfører samfundet. Kørselsafgiften ville i et vist omfang have kompenseret for, at lastbiler slider langt mere på vejene, end personbiler gør. Lastbiler medvirker desuden forholdsvis mere til trafikulykker og til udslip af CO2 - og dermed til klimaforandringer, og deres udstødning er en væsentlig kilde til den sundhedsskadelige luftforurening med partikler. DTU har vurderet, at de afgifter, som lastbiler i dag betaler, kun udgør ca. en fjerdedel de omkostninger, lastbilerne påfører samfundet.1

”Der er med andre ord i dag et stort tilskud fra skatteyderne til lastbiltransport. Vi finder principielt, at forureneren skal betale for sin forurening, og det bør også gælde for lastbiler,” siger Christian Ege.
”Når vi køber en vare, skal vi betale varens fulde pris – også for de skader, som transporten af varen har forvoldt. Kun på den måde kan vi få en fair konkurrence, hvor vi efterspørger de varer, som har svinet mindst”, påpeger han.

En kørselsafgift ville have gjort det dyrere at transportere varer med lastbil, men den ville ikke have skadet danske vognmænd i konkurrencen med udlandet, fordi det var planen at lægge samme afgift på udenlandsk ejede biler. Dermed ville afgiften skærpe opmærksomheden på, at transport koster og fremme brugen af varer, som er produceret tættere på.  I Tyskland har man i nogle år haft en afgift svarende til den, som den danske regering nu opgiver, og undersøgelser viser, at den tyske afgift har en positiv effekt. Hver femte lastbil fyldes bedre op, så pladsen udnyttes bedre, og der skal bruges færre lastbiler til den samme transport. Tre pct. af godset er blevet flyttet over på tog i stedet.

Yderligere oplysninger: Christian Ege, tlf. 28 58 06 98.


1Mere nøjagtigt når lastbiler kører på landet, udgør afgifterne ca. 1/3 af de samfundsmæssige omkostninger, mens det kun er ca. 1/5, når de kører i byer.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2018, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small