Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Bilproducenter manipulerer bevidst brændstoftal

biler Ny rapport: Testresultater kan ikke genskabes. Det Økologiske Råd kræver øjeblikkelig handling.

I en ny rapport dokumenteres de metoder bilproducenterne bruger til at manipulere med testene, der viser hvor langt en bil kører på literen.

“De seneste 5-6 år er der sket en betydelig stigning i forskellen mellem hvor langt producenterne siger at de kører på literen og så hvad de rent faktisk kan køre i virkelighedens verden. Det står nu klart at dette misforhold i stort omfang skyldes bevidst manipulation med de tests, der ligger bag tallene”, siger Jeppe Juul trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

I rapporten indgår en undersøgelse af 6 konkrete biler, der er blevet testet på et uafhængigt laboratorium uden man har kunnet genskabe resultaterne fra bilproducenternes officielle tests. Faktisk lå bilernes målte brændstofforbrug i gennemsnit 23 % fra bilproducenternes test.

“Der er noget helt grundlæggende galt når man ikke kan genskabe de officielle tests. Forklaringen er enten decideret svindel eller bevidst manipulation med testresultaterne”, siger Jeppe Juul.

Rapporten viser hvordan det er muligt at få bilerne til at fremstå ca. 25 % mere effektive end i virkeligheden udelukkende ved at omgå og udnytte mulighederne i testprocedurerne.

Testprocedurerne er udformet på en måde, hvor man bl.a. ikke har forbudt ting, der ville være unaturlige at gøre. Fx at tape dørene til for at mindske vindmodstanden, frakoble generatoren ikke at bruge brændstof på at lave strøm til batteriet eller overpumpe dækkene for at mindske rullemodstanden. Derudover er der mulighed for at udnytte en række forskellige “fleksibiliteter” i målinger og procedurer.

“Bilproducenterne snyder bevidst deres egne kunder når de manipulerer med tallene, og det betyder at bilejerne betaler stadigt større brændstofudgifter i forhold til hvad de kan forvente. Samtidigt betyder manipulationen en betydeligt større CO2-udledning”, siger Jeppe Juul og fortsætter:

“Det er åbenlyst at der er brug for øjeblikkeligt at stoppe disse smuthuller og muligheder for at omgå testprocedurerne og skærpe kravene til bilernes effektivitet og CO2-udledning”, slutter Jeppe Juul.

Bilproducenter i EU har indtil nu haft mulighed for at hemmeligholde deres testrapporter. I USA er det et krav at de er offentligt tilgængelige.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small