Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Mere energieffektive lastbiler på vej

lastbil EU Kommissionen har i dag mandag fremlagt et forslag, der bl.a. vil tillade at gøre førerhuset på lastbiler op til 80 cm længere, hvis pladsen bruges til at forbedre sikkerheden og mindske vindmodstanden.

Pressemeddelelse:

Moderne, sikrere og mere energieffektive lastbiler på vej

15. april 2013

EU Kommissionen har i dag mandag fremlagt et forslag, der bl.a. vil tillade at gøre førerhuset på lastbiler op til 80 cm længere, hvis pladsen bruges til at forbedre sikkerheden og mindske vindmodstanden. Forslaget vækker begejstring hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

Moderne, sikrere og mere energieffektive lastbiler på vej EU Kommissionen har i dag mandag fremlagt et forslag, der bl.a. vil tillade at gøre førerhuset på lastbiler op til 80 cm længere, hvis pladsen bruges til at forbedre sikkerheden og mindske vindmodstanden. Forslaget vækker begejstring hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

“De nuværende regler betyder i praksis, at lastbilproducenterne er meget begrænsede i deres designmuligheder. Mere moderne, brændstofeffektive og sikrere lastbiler kræver ekstra plads. Det løser Kommissionens forslag, så det ser vi frem til”, siger Jeppe Juul trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Selvom lastbiler kun udgør omkring 3 pct. af køretøjerne i EU, står de alligevel bag ca. 25 pct. af CO2-udledningen fra transportsektoren og er involveret i 18 pct. af alle dødelige færdselsuheld. Lastbiler vurderes at dræbe hen ved 7.000 mennesker årligt i EU. Ifølge Det Økologiske Råd skyldes dette bl.a. de nuværende regler for, hvor lange lastbiler må være. Reglerne betyder i praksis, at førerhusene højst er 2,35 meter og har en flad front. Derfor er de mere farlige og mere brændstof- forbrugende.

I forhold til sikkerheden vil man nu kunne konstruere fronten på lastbilen, så chaufførens udsyn er bedre, så lastbilen er mere stødabsorberende, og således at flere bløde trafikanter bliver kastet til siden i stedet for at blive kørt over. Som en stor cykelnation er Danmark et af de lande, der har presset på for at få denne ændring af lovgivningen. Også de europæiske NGO’er har lagt et stort arbejde i at få ændringerne igennem.

“Potentialet er stadig betydeligt for at gøre lastbiler mere trafiksikre, og dette forslag gør det muligt at komme et rigtigt godt stykke i den rigtige retning”, siger Jeppe Juul.

Ud af de 33 dødsulykker, der indtil videre har været i Danmark i 2013 var lastbiler involveret i de 11. (1)

“Den ekstra længde gør det muligt at gøre lastbiler mere aerodynamiske og dermed mindske brændstofforbruget og CO2-udledningen, hvilket er hårdt tiltrængt i denne sektor. Det er til gavn både for branchen og miljøet”, siger Jeppe Juul.

En undersøgelse fra 2012 har vist at de nye regler på lange ture kan man mindske vindmodstanden med op til 12 %, og medføre en brændstofbesparelse på 3-5 %. (2)

Yderligere oplysninger: Jeppe Juul mobil: 30299982, Christian Ege - tlf. 33181933 / 28580698

 

Truck FF

Uddybning om sikkerhed:

Den nuværende flade front på lastbilen betyder, at gående og cyklister ved ulykker ofte bliver kørt over i stedet for at blive kastet ud til siden, hvor chancen for overlevelse er større.
- Spids front betyder at mange flere påkørte bløde trafikanter kastes til siden.

Længden på førerhuset betyder også, at den flade front på grund af konstruktionen bliver nødt til at være hård, hvilket koblet med lastbilens vægt betyder at det praktisk talt er som at køre ind i en mur hvis man kører ind i en lastbil.
- En såkaldt “crumble zone” tager noget af stødet og mindsker dermed skaderne på fx en påkørt personbil.

Den flade og firkantede form medfører også, at det er svært at konstruere førerhuset, så chaufføren får et godt udsyn i forhold til gående og cyklister.
- Ekstra længde giver mulighed for at skabe gode oversigtsforhold for chaufføren og minimere blinde vinkler.

1) Oversigt over dødsulykker i Danmark i 2013 http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Doedstal.aspx

2) FKA, Design of a Tractor for Optimised Safety and Fuel Consumption, Aachen, 2012. http://www.transportenvironment.org/publications/smarter-safer-cleaner-how-small-changes- lorry-design-can-make-big-difference


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatmøde: Problematiske stoffer i importerede produkter fra ikke EU-lande

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis