Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Stor støtte til Biobrændstoffer forarger

groen bil En ny rapport dokumenterer omkostningerne ved den eksisterende europæiske politik for biobrændstoffer. Disse favoriseres i form af et krav om tvungen iblanding. Det fungerer i realiteten som en støtte - i 2011 svarede det til en værdi af 75 mia. kr i støtte eller ca. 3,50 kr pr. liter brændstof.

Pressemeddelelse:

Stor støtte til Biobrændstoffer forarger miljøorganisation

17. april 2013

En ny rapport dokumenterer omkostningerne ved den eksisterende europæiske politik for biobrændstoffer. Disse favoriseres i form af et krav om tvungen iblanding. Det fungerer i realiteten som en støtte - i 2011 svarede det til en værdi af 75 mia. kr i støtte eller ca. 3,50 kr pr. liter brændstof. Det forarger miljøorganisationen Det Økologiske Råd, da støtten primært er gået til såkaldte 1. generations biobrændstoffer.

”Der er brug for en grøn omstilling. Men det er meningsløst at støtte produktion af biobrændstoffer der reelt ikke medfører et mindre CO2-udslip”, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Han henviser bl.a. til at man stadig ikke medregner den indirekte CO2-udledning der ofte opstår når landbruget skifter fra fødevareproduktion til brændstofproduktion - de såkaldte ILUC-faktorer.

"Det er nødvendigt at indregne alle bidrag når man beregner et biobrændstofs CO2-udledning. Dette bør sikres, inden EU opstiller et mål for evt. iblanding i 2030. Ellers risikerer vi yderligere fejlagtige investeringer”, siger Jeppe Juul.

EU Kommissionen har foreslået at sætte en max-grænse på 5 procent for 1. generations biobrændstoffer; hvilket Det Økologiske Råd ser som en begyndelse.

”Ved at stoppe yderligere incitamenter for 1. generations biobrændstoffer vil man spare omkring 225 mia. kr frem til 2020, der i stedet bør investeres reelle grønne løsninger”, siger Jeppe Juul.

Derudover peger han på andre muligheder for at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren:

”Samtidig bør man udnytte de betydelige muligheder, der ligger i en yderligere effektivisering af nye person- og varebiler, hvor man ved implementering af allerede eksisterende teknologi kan halvere CO2-udledningen inden 2025”, siger Jeppe Juul.

Og understreger at elbiler også kan bidrage væsentligt.

Yderligere oplysninger
Jeppe Juul, mobil + 4530299982
Christian Ege tlf. 33181933

Link til undersøgelsen:
http://www.transportenvironment.org/publications/uneven-returns-economics-eu-biofuels-policy

 

Infografikker om emnet:

cost-of-public-support-vs-return-formoney

initial-investment-vs-cost-of-yearly-support

production-up---support-up

Link til research report:
default Biofuels At What Cost?
A review of costs and benefits of EU biofuel policies (4.72 MB) (4.72 MB)


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small