Arrow
Arrow
Sig nej til mikroplast
Slider

Stor støtte til Biobrændstoffer forarger

groen bil En ny rapport dokumenterer omkostningerne ved den eksisterende europæiske politik for biobrændstoffer. Disse favoriseres i form af et krav om tvungen iblanding. Det fungerer i realiteten som en støtte - i 2011 svarede det til en værdi af 75 mia. kr i støtte eller ca. 3,50 kr pr. liter brændstof.

Pressemeddelelse:

Stor støtte til Biobrændstoffer forarger miljøorganisation

17. april 2013

En ny rapport dokumenterer omkostningerne ved den eksisterende europæiske politik for biobrændstoffer. Disse favoriseres i form af et krav om tvungen iblanding. Det fungerer i realiteten som en støtte - i 2011 svarede det til en værdi af 75 mia. kr i støtte eller ca. 3,50 kr pr. liter brændstof. Det forarger miljøorganisationen Det Økologiske Råd, da støtten primært er gået til såkaldte 1. generations biobrændstoffer.

”Der er brug for en grøn omstilling. Men det er meningsløst at støtte produktion af biobrændstoffer der reelt ikke medfører et mindre CO2-udslip”, siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Han henviser bl.a. til at man stadig ikke medregner den indirekte CO2-udledning der ofte opstår når landbruget skifter fra fødevareproduktion til brændstofproduktion - de såkaldte ILUC-faktorer.

"Det er nødvendigt at indregne alle bidrag når man beregner et biobrændstofs CO2-udledning. Dette bør sikres, inden EU opstiller et mål for evt. iblanding i 2030. Ellers risikerer vi yderligere fejlagtige investeringer”, siger Jeppe Juul.

EU Kommissionen har foreslået at sætte en max-grænse på 5 procent for 1. generations biobrændstoffer; hvilket Det Økologiske Råd ser som en begyndelse.

”Ved at stoppe yderligere incitamenter for 1. generations biobrændstoffer vil man spare omkring 225 mia. kr frem til 2020, der i stedet bør investeres reelle grønne løsninger”, siger Jeppe Juul.

Derudover peger han på andre muligheder for at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren:

”Samtidig bør man udnytte de betydelige muligheder, der ligger i en yderligere effektivisering af nye person- og varebiler, hvor man ved implementering af allerede eksisterende teknologi kan halvere CO2-udledningen inden 2025”, siger Jeppe Juul.

Og understreger at elbiler også kan bidrage væsentligt.

Yderligere oplysninger
Jeppe Juul, mobil + 4530299982
Christian Ege tlf. 33181933

Link til undersøgelsen:
http://www.transportenvironment.org/publications/uneven-returns-economics-eu-biofuels-policy

 

Infografikker om emnet:

cost-of-public-support-vs-return-formoney

initial-investment-vs-cost-of-yearly-support

production-up---support-up

Link til research report:
Biofuels At What Cost?
A review of costs and benefits of EU biofuel policies (4.72 MB)


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Demonstration: Stop CETA
Torsdag d. 23. marts 2017 kl. 16.00
Mødested: Foran Udenrigsministeriet
Information >>

"Skibet er ladet med" - åbent møde om det kommende energiforlig
Ons d. 26. april 2017 kl. 14.30 - 17.30
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169
Program >>
Tilmelding >>

Generalforsamling, Det Økologiske Råd
Arrangementet er for foreningens medlemmer
Ons d. 26. april 2017 kl. 18.00
Store Kannikestræde 19, 1. sal 1169

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis