Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Krav til fremtidens biler på plads

EUs nye CO2-emissionskrav til person- og varebiler er et markant skridt iden rigtige retning, mener det Økologiske Råd.

EU er blevet enige om fremtidens effektivitetskrav til nye personbiler. Det betyder at brændstofeffektiviteten forventes fordoblet frem mod 2025, mens CO2-udledningen halveres. Således må nye biler i EU i gennemsnit i 2020 kun udlede 95 g CO2/km, mens kravet i 2025 forventes at ende med at ligge på 70-80 g.

”Der er tale om et meget vigtigt skridt i den rigtige retning. Nedbringelse af CO2-udledning fra transportsektoren er helt afgørende i bekæmpelse af den globale opvarmning. Samtidig betyder det også enorme besparelser for de europæiske bilejere og vil medvirke til skabelse af flere grønne jobs”, siger Jeppe Juul, Trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Det Økologiske Råd beklager dog, at man ikke har valgt at være endnu mere ambitiøst og fx allerede nu fastsætte et klart mål for CO2-udledningen fra nye biler i 2025.

”Tyskland, og store tyske bilproducenter som BMW har gjort en ganske betydelig indsats for at få svækket kravene så meget som muligt – delvist med held. Det er sørgeligt, at man i den grad vælger at kigge på kortsigtede industri-interesser, i stedet for på klimaet og samfundsøkonomien”, siger Jeppe Juul

Samtidig har EU besluttet, at de officielle tal for brændstofforbrug skal være mere retvisende. Dette gøres bl.a. ved at der i 2017 overgås til en ny testprocedure (WLTP).

”Det er virkelig glædeligt, at der vil blive sat en stopper for bilproducenternes bevidste manipulering af brændstoftallene. I dag bruger nye biler i snit små 25 % mere brændstof end producenterne oplyser, og det er på tide at bilproducenterne begynder at levere den vare de påstår de sælger”, siger Jeppe Juul.

Og konstaterer, at netop BMW, er det bilmærke hvor virkelighedens forbrug ligger længst fra hvad der er opgivet i salgsmaterialet.

Fakta om Den nye regulering

  1. En gennemsnitlig bilejer i EU forventes at spare 500 euro årligt i brændstofudgifter i 2020 
  2. I dag kører en ny bil i gennemsnit 100 km på 6 liter brændstof. I 2020 vil dette være 100 km på 4 liter og forventes i 2025 at komme ned omkring 3 l brændstof pr. 100 km. 
  3. Kommissionen forventer, at de sparede brændstofomkostninger vil stige gradvist i takt med og i perioden 2025-30 nå op på 270 mia. kr årligt (kun som en følge af forskellen mellem kravet for 2015 og 2020-kravet). 
  4. EU importerer i øjeblikket olie til biler for ca. 750 mia. kr årligt. 
  5. Værdien af den samlede forsyningssikkerheds-gevinst ved den sparede mængde olie (2020-2030) vurderes at være på ca. 150 mia. kr.
  6. Det forventes at beslutningen vil skabe ca. 350.000 nye jobs i EU, grundet vækst i bilkomponentindustrien og på grund af at de penge der spares til olieimport i stedet primært vil blive brugt i EU.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small