"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Image is not available

- Din vej til klimavenlig bionaturgas

Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Krav til fremtidens biler på plads

EUs nye CO2-emissionskrav til person- og varebiler er et markant skridt iden rigtige retning, mener det Økologiske Råd.

EU er blevet enige om fremtidens effektivitetskrav til nye personbiler. Det betyder at brændstofeffektiviteten forventes fordoblet frem mod 2025, mens CO2-udledningen halveres. Således må nye biler i EU i gennemsnit i 2020 kun udlede 95 g CO2/km, mens kravet i 2025 forventes at ende med at ligge på 70-80 g.

”Der er tale om et meget vigtigt skridt i den rigtige retning. Nedbringelse af CO2-udledning fra transportsektoren er helt afgørende i bekæmpelse af den globale opvarmning. Samtidig betyder det også enorme besparelser for de europæiske bilejere og vil medvirke til skabelse af flere grønne jobs”, siger Jeppe Juul, Trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Det Økologiske Råd beklager dog, at man ikke har valgt at være endnu mere ambitiøst og fx allerede nu fastsætte et klart mål for CO2-udledningen fra nye biler i 2025.

”Tyskland, og store tyske bilproducenter som BMW har gjort en ganske betydelig indsats for at få svækket kravene så meget som muligt – delvist med held. Det er sørgeligt, at man i den grad vælger at kigge på kortsigtede industri-interesser, i stedet for på klimaet og samfundsøkonomien”, siger Jeppe Juul

Samtidig har EU besluttet, at de officielle tal for brændstofforbrug skal være mere retvisende. Dette gøres bl.a. ved at der i 2017 overgås til en ny testprocedure (WLTP).

”Det er virkelig glædeligt, at der vil blive sat en stopper for bilproducenternes bevidste manipulering af brændstoftallene. I dag bruger nye biler i snit små 25 % mere brændstof end producenterne oplyser, og det er på tide at bilproducenterne begynder at levere den vare de påstår de sælger”, siger Jeppe Juul.

Og konstaterer, at netop BMW, er det bilmærke hvor virkelighedens forbrug ligger længst fra hvad der er opgivet i salgsmaterialet.

Fakta om Den nye regulering

  1. En gennemsnitlig bilejer i EU forventes at spare 500 euro årligt i brændstofudgifter i 2020 
  2. I dag kører en ny bil i gennemsnit 100 km på 6 liter brændstof. I 2020 vil dette være 100 km på 4 liter og forventes i 2025 at komme ned omkring 3 l brændstof pr. 100 km. 
  3. Kommissionen forventer, at de sparede brændstofomkostninger vil stige gradvist i takt med og i perioden 2025-30 nå op på 270 mia. kr årligt (kun som en følge af forskellen mellem kravet for 2015 og 2020-kravet). 
  4. EU importerer i øjeblikket olie til biler for ca. 750 mia. kr årligt. 
  5. Værdien af den samlede forsyningssikkerheds-gevinst ved den sparede mængde olie (2020-2030) vurderes at være på ca. 150 mia. kr.
  6. Det forventes at beslutningen vil skabe ca. 350.000 nye jobs i EU, grundet vækst i bilkomponentindustrien og på grund af at de penge der spares til olieimport i stedet primært vil blive brugt i EU.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Debatarrangement om europæisk energipolitik
Tid: 28. sep. 2017, kl 13-15
Sted: Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg
Læs mere 
Tilmeld dig her

Shipping’s fair share
Tid: 22. nov 2017, kl 9.00-16.30
Sted: Clarion Hotel , CPH
Læs mere her

Konference for kommuner og erhvervsvirksomheder:
Grøn vækst og energieffektivitet
Tid: 22. jan. 2017, kl 9-16
Sted: HUSET, Middelfart
Læs mere og tilmeld dig her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17