Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Bedre biobrændstoffer på vej

braendstof 100px Europaparlamentet har i dag i en meget tæt afstemning stemt omkring fremtidens krav til biobrændstoffer. Afstemningen er klart et skridt i den rigtige retning og vil betyde at vi i fremtiden får betydeligt bedre biobrændstoffer, der i højere grad leverer reelle CO2-reduktioner.

Pressemeddelelse

11. september 2013

Bedre biobrændstoffer på vej

Europaparlamentet har i dag i en meget tæt afstemning stemt omkring fremtidens krav til biobrændstoffer. Den konservative gruppe valgte dog at gennemtrumfe en 2. behandling i parlamentet, hvorfor de vedtagne krav ikke endnu er parlamentets endelige position.

”Afstemningen i dag er klart et skridt i den rigtige retning og vil betyde at vi i fremtiden får betydeligt bedre biobrændstoffer, der i højere grad leverer reelle CO2-reduktioner”, siger Jeppe Juul trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd og fortsætter:

”Det er helt afgørende at vi stopper udbygningen af 1. generations biobrændstoffer og i stedet sætter skub i reelle langsigtede løsninger som 2. generations biobrændstoffer og en øget elektrificering i transportsektoren”, siger Jeppe Juul.

Parlamentet besluttede i dag at begrænse 1. generations biobrændstoffer og energiafgrøder til max 6% af den samlede brændstofmængde til transporten. Samtidig blev det besluttet at 2,5 % skal udgøres af 2. generations biobrændstoffer, der primært laves af affaldsprodukter.

”Vi havde gerne set at max-grænsen for 1. generations biobrændstoffer havde været lavere, men desværre har bl.a. Venstres Jens Rhode arbejdet ihærdigt på at tillade en stadigt stigende produktion, selvom dette er i modsætning til både Venstres og den danske regerings politik”, siger Jeppe Juul.

Europa-parlamentet besluttede også at der fra 2020 skal indregnes de indirekte CO2-emissioner, der følger af den ændrede brug af landbrugsjorden (ILUC).

”Det er helt afgørende at også de indirekte CO2-udledninger tælles med når man prøver at fremme biobrændstoffer. Kun herved opnår vi reelt de CO2-reduktioner, der er hele formålet med reguleringen. Vi skal medregne den CO2-udledning, der kan opstå ved ændret udnyttelse af jorden. Ellers risikerer man – som i dag – at støtte biobrændstoffer, der betyder en større CO2-udledning end hvis man bare brugte almindelig benzin eller diesel”, siger Jeppe Juul.

Det Økologiske Råd mener at bæredygtige 2. generations biobrændstoffer er en del af løsningen for at mindske CO2-udledningen fra transportsektoren, men at en meget stor del af udledningen fra den lette transport skal ske ved en markant øget elektrificering.

 

Yderligere oplysninger
Jeppe Juul 30299982
Christian Ege 33181933


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis