Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Tyskland presser på for mere ineffektive biler

Tyskland presser på i EU for at få sat grænseværdien op for nye bilers gennemsnitlige CO2 udledning. Samtidig er tyskproducerede biler blandt dem, der har den største afvigelse mellem hvor langt producenten siger at bilen kører på literen og hvor langt den rent faktisk kører.

Pressemeddelelse:

27. september 2013

Tyskland presser på for mere ineffektive biler

I juni måned blev der indgået et kompromis i EU omkring kravene til hvor brændstofeffektive nye biler skal være i 2020, der betyder at nye biler i gennemsnit må udlede 95 g CO2/km. Efter først at have fået udskudt den formelle godkendelse af aftalen prøver Tyskland nu i stedet at få sat niveauet til 104 g CO2/km.

”Det er dybt useriøst og decideret uansvarligt af Tyskland. Efter først helt ureglementeret at have presset sig til at få afbrudt den formelle godkendelse af aftalen, så det kunne ske efter det tyske valg, prøver de nu reelt at ødelægge hele aftalen. Det er en skandale”, siger Jeppe Juul.

En del af kompromisset betyder også at brændstoftallene fremover bliver mere retvisende ved overgang til en ny testprocedure.

”Der er ingen tvivl om at Tyskland holder hånden over den del af den tyske bilindustri, der de senere år har manipuleret massivt med deres brændstoftal, men som nu skal til at levere i den virkelige verden”, siger Jeppe Juul.

En undersøgelse fra organisationen ICCT har vist at de tyske bilmærker BMW, Audi og Mercedes, er blandt dem, der har den allerstørste afvigelse mellem hvor langt producenten siger at bilen kører på literen og hvor langt den rent faktisk kører. Hos BMW ligger virkelighedens forbrugstal i gennemsnit hele 30 % over hvad der står i BMWs markedsføringsmateriale.

”Det er ikke nogen hemmelighed at flere tyske bilproducenter – og især BMW – indædt har lobbyet for nye smuthuller og en betydelig svækkelse af EU's krav til bilers brændstofeffektivitet i 2020. Og tilsyneladende er de ligeglad med, at det er deres kunder, der skal betale de ekstra brændstofomkostninger”, siger Jeppe Juul

Han understreger at disse tyske producenter allerede får en betydelig rabat fordi de generelt producere tungere biler.

Yderligere oplysninger
Jeppe Juul, tlf. 33 18 19 48 mobil 30 29 99 82

Fakta om det indgåede kompromis

  • En gennemsnitlig bilejer i EU forventes at spare 500 euro årligt i brændstofudgifter i 2020
  • I dag kører en ny bil i gennemsnit 100 km på 6 liter brændstof. I 2020 vil dette være 100 km på 4 liter og forventes i 2025 at komme ned omkring 3 l brændstof pr. 100 km.
  • Kommissionen forventer, at de sparede brændstofomkostninger vil stige gradvist i takt med og i perioden 2025-30 nå op på 270 mia. kr årligt (kun som en følge af forskellen mellem kravet for 2015 og 2020-kravet).
  • EU importerer i øjeblikket olie til biler for ca. 750 mia. kr årligt. Værdien af den samlede forsyningssikkerheds-gevinst ved den sparede mængde olie (2020-2030) vurderes at være på ca. 150 mia. kr.
  • Det forventes at beslutningen vil skabe ca. 350.000 nye jobs i EU, grundet vækst i bilkomponentindustrien og på grund af at de penge der spares til olieimport i stedet primært vil blive brugt i EU. 

 

Download pressemeddelelsen >>


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Plastic - ikke så fantastic

SF holder møde om plastikforurening.
Oplæg fra bl.a. Malene Møhl, Det Økologiske Råd  
Man d. 22. maj 2017 ​kl. 17-18:30
Forsamlingshuset, Onkel Dannys Plads 3,1711 København V ​
Information og tilmelding >>

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis