Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Ny EU-aftale om brændstofeffektive biler

image002 Der er indgået aftale i EU, som vil få biler til at køre 50% længere på literen i 2021 i forhold til i dag.

Pressemeddelelse:

26. november 2013

Ny EU-aftale om brændstofeffektive biler

Der er tirsdag aften indgået en aftale mellem EUs institutioner, der betyder at nye biler i 2021 skal kunne køre ca. 50 % længere på literen end i dag.

“Det er en utrolig vigtig aftale, der vil betyde enorme brændstofbesparelser i Europa, og vil give et seriøst bidrag til at sænke CO2-udledningen og samtidig mindske vores afhængighed af importeret olie”, siger Jeppe Juul og fortsætter:

“Det er rent win-win-win - Både for klimaet, samfundsøkonomien og bilisternes pengepung”.

Konkret betyder aftalen, at hvor nye biler i gennemsnit i 2015 må udlede 130 g CO2/km må de nu i 2021-22 kun udlede 95 g CO2/km.

Efter en aftale fra slutningen af juni skulle dette ellers have været gældende fra 2020, men efter pres fra tyske bilfirmaer som BMW og den tyske stat er det nu udskudt til 2021. I 2020 kan nye biler i gennemsnit slippe med at udlede hvad der svarer til 100 g CO2/km.

“Det er rigtigt godt at det nu endelig ser ud til at vi har en aftale, men det er sørgeligt at det er lykkedes tyskerne at slippe af sted med at sabotere en allerede indgået aftale og få udskudt den fulde opfyldelse af ambitionsniveauet”, siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Først fik tyskerne udskudt aftalen til efter det tyske forbundsdagsvalg, og senere saboteret således at aftalen blev genåbnet og genforhandlet. I forhold til den oprindelige aftale er det nu kun 95% af bilerne, der i 2020 behøver gennemsnitligt at udlede 95 g CO2/km, der nu først skal opfyldes af alle i 2021.

Ét er hvad EU kræver, at en bil skal opfylde under kunstige testvilkår. Noget andet er, at bilerne i realiteten kører betydeligt kortere på literen. Tyske bilmærker som BMW og Audi er nogle af de biler hvor der er størst forskel her.

På trods af svækkelsen er Jeppe Juul alligevel tilfreds:

“Genforhandlingen kunne have gået meget værre, og det har været helt afgørende at Europaparlamentet har holdt fast i ambitiøse mål, og at et land som Danmark har været særdeles aktivt i forhold til at minimere udvandingen”, siger Jeppe Juul.

Aftalen skal formelt bekræftes af EUs medlemslande på fredag.

Fakta om den nye regulering

  • En gennemsnitlig bilejer i EU forventes at spare 500 euro årligt i brændstofudgifter i 2021.
  • I dag kører en ny bil i EU i gennemsnit 100 km på 6 liter brændstof. I 2021 vil de være 100 km på 4 liter og forventes i 2025-27 at komme ned omkring 3 l brændstof pr. 100 km.  
  • Kommissionen forventer, at de sparede brændstofomkostninger vil stige gradvist i takt med og i perioden 2027-30 nå op på 270 mia. kr årligt (kun som en følge af forskellen mellem kravet for 2015 og 2020-kravet).  EU importerer i øjeblikket olie til biler for ca. 750 mia. kr årligt.  
  • Værdien af den samlede forsyningssikkerheds-gevinst ved den sparede mængde olie (2020-2030) vurderes at være på ca. 150 mia. kr.
  • Det forventes at beslutningen vil skabe ca. 350.000 nye jobs i EU, grundet vækst i bilkomponentindustrien og på grund af at de penge der spares til olieimport i stedet primært vil blive brugt i EU.

 

Yderligere oplysninger

Jeppe Juul +45 30299982


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis