"Beat the Microbead"

Læs mere og download app'en her!

Image is not available

Foto: Henrik Hamrén, Baltic Eyes

http://www.ecocouncil.dk/global-okologi
Nyt nummer:
Global Økologi 1/2017
Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Nye EU-krav til biler giver enorme brændstof-besparelser

trafik-koe EU-Parlamentet har i dag godkendt en aftale med nye stramme krav til bilers brændstofforbrug. Det er et kæmpe fremskridt for miljøet.

Pressemeddelelse

25. februar 2014

Nye EU-krav til biler giver enorme brændstof-besparelser

Det er et kæmpe fremskridt for miljøet, at nye biler fra 2020 skal kunne køre ca. 50 pct. længere på literen. Det vurderer det Økologiske Råd, efter at EU-Parlamentet i dag har godkendt en aftale med nye stramme krav til bilers brændstofforbrug.

EU-Parlamentet har i dag godkendt en aftale mellem EU ́s institutioner, der betyder, at nye biler i 2020 skal kunne køre ca. 50 pct. længere på literen end i dag.

“Det er en utrolig vigtig aftale, der vil betyde enorme brændstofbesparelser i Europa og bidrage seriøst til at få sænket trafikkens CO2-udledning. Samtidig gør aftalen EU mindre afhængig af importeret olie, så alt i alt er det rent win-win både for klimaet, samfundsøkonomien og bilisternes pengepung,” siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, Jeppe Juul.

Aftalen betyder, at nye biler fra 2021 kun må udlede 95 g CO2 pr. km, hvor de ifølge de nuværende regler må udlede helt op til 130 g CO2 pr. km i 2015. Det har dog ikke været nemt at få den nye aftale i hus, for Tyskland forsøgte længe at forhale og sabotere forhandlingerne af hensyn til den tyske bilindustri.

“Det var trist at opleve Tysklands bagstræberiske rolle i forhandlingerne, og derfor er det ekstra glædeligt, at aftalen nu endelig er faldet på plads, og at kravene trods alt er blevet temmelig ambitiøse”, siger Jeppe Juul. Han glæder sig også over, at Danmark har spillet en aktiv rolle for at få strammet kravene:

“Det har været helt afgørende for udfaldet af forhandlingerne, at EU-Parlamentet har holdt fast i ambitiøse mål, og at et land som Danmark har været særdeles aktivt i forhold til at forhindre at kravene blev udvandet,” siger Jeppe Juul.

Fakta om den nye regulering

  • En gennemsnitlig bilejer i EU forventes at spare 500 euro årligt i brændstofudgifter i 2021.
  • I dag kører en ny bil i EU i gennemsnit 100 km på 6 liter brændstof. I 2021 vil det være 100 km på 4 liter og forventes i 2025-27 at komme ned omkring 3 l brændstof pr. 100 km.
  • Kommissionen forventer, at de sparede brændstofomkostninger vil stige gradvist og i perioden 2027-30 nå op på 270 mia. kr årligt (kun som en følge af forskellen mellem kravet for 2015 og 2020-kravet). EU importerer i øjeblikket olieprodukter til biler for ca. 750 mia. kr. årligt.
  • Værdien af den samlede forsyningssikkerheds-gevinst ved den sparede mængde brændstof (2020-2030) vurderes at være på ca. 150 mia. kr.
  • Det forventes, at beslutningen vil skabe ca. 350.000 nye jobs i EU, grundet vækst i bilkomponentindustrien og på grund af, at de penge, der spares til olieimport i stedet primært vil blive brugt i EU.

Yderligere oplysninger:
Trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd Jeppe Juul, mobil: 30299982


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

Smart Grid seminar
Tid: 23. aug 2017, kl 9.30-16
Sted: DTU, 2800 Kgs. Lyngby
Oplæg ved bl.a. Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd
pdf Læs mere (843 KB)
Tilmelding via ISGAN her

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

G 01 17