Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Stort skridt mod sikrere og renere lastbiler

Det Økologiske Råd glæder sig over at EU-paralamentet idag har taget et stort skridt mod mere sikre og mere energieffektive lastbiler.

Hvis det står til Europaparlamentet skal det fremover være slut med kasseformede førerhuse på lastbiler. Det står klart efter en afstemning i dag i parlamentets Transportudvalg, der nu vil give lastbilproducenterne lov til at lave længere førerhuse mod at lastbilerne udformes mere sikkert og aerodynamisk.

"Det er en rigtig god dag for både klimaet, bløde trafikanter og bilister, der nu ser ud til at gå en sikrere fremtid i møde", siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

Den ekstra længde på førerhuset skal dels bruges til at fjerne blinde vinkler i chaufførens udsyn, til at forhindre egentlige overkørsler og til at lave en såkaldt "crumble zone", der kan mindske skaderne ved fx sammenstød med en personbil.

"Lastbiler i dag har en række indbyggede sikkerhedsproblemer, der i høj grad skyldes de eksisterende krav til lastbilens dimensioner. De kan nu mindskes betydeligt", siger Jeppe Juul, der også understreger at de nye regler også giver bedre plads til chaufførerne.

Udover sikkerhedskravene har Transportudvalget også besluttet, at der bør fastsættes brændstofeffektivitetskrav til nye lastbiler.

"Brændstofkrav til lastbiler er vigtige for at skabe mindre forurenende lastbiler, og forhåbentlig få en lige så hurtig udvikling i brændstofeffektiviteten som der er sket for personbiler", siger Jeppe Juul.

Kravet om bedre lastbilsikkerhed er oprindeligt rejst af Danmark og deles nu også af flertallet i Europaparlamentet.

"Det er helt afgørende at Danmark går foran – også i Ministerrådet – og får en aftale på plads med EU's medlemslande. Det er en historisk mulighed for at skabe væsentligt mere sikre og energieffektive lastbiler, der ikke må gå til spilde", siger Jeppe Juul.

Samtidig blev der indgået et kompromis omkring de såkaldte modul-vogntog, der betyder at lande som DK og Sverige kan køre med disse ekstra lange lastbiler.

Transportudvalgets beslutning skal i april formelt bekræftes af det samlede Europaparlament, hvorefter den nye regulering skal færdigforhandles med EU's medlemslande.

 


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small