Arrow
Arrow
Ny app mod mikroplast
Slider

Stort skridt mod sikrere og renere lastbiler

Det Økologiske Råd glæder sig over at EU-paralamentet idag har taget et stort skridt mod mere sikre og mere energieffektive lastbiler.

Hvis det står til Europaparlamentet skal det fremover være slut med kasseformede førerhuse på lastbiler. Det står klart efter en afstemning i dag i parlamentets Transportudvalg, der nu vil give lastbilproducenterne lov til at lave længere førerhuse mod at lastbilerne udformes mere sikkert og aerodynamisk.

"Det er en rigtig god dag for både klimaet, bløde trafikanter og bilister, der nu ser ud til at gå en sikrere fremtid i møde", siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

Den ekstra længde på førerhuset skal dels bruges til at fjerne blinde vinkler i chaufførens udsyn, til at forhindre egentlige overkørsler og til at lave en såkaldt "crumble zone", der kan mindske skaderne ved fx sammenstød med en personbil.

"Lastbiler i dag har en række indbyggede sikkerhedsproblemer, der i høj grad skyldes de eksisterende krav til lastbilens dimensioner. De kan nu mindskes betydeligt", siger Jeppe Juul, der også understreger at de nye regler også giver bedre plads til chaufførerne.

Udover sikkerhedskravene har Transportudvalget også besluttet, at der bør fastsættes brændstofeffektivitetskrav til nye lastbiler.

"Brændstofkrav til lastbiler er vigtige for at skabe mindre forurenende lastbiler, og forhåbentlig få en lige så hurtig udvikling i brændstofeffektiviteten som der er sket for personbiler", siger Jeppe Juul.

Kravet om bedre lastbilsikkerhed er oprindeligt rejst af Danmark og deles nu også af flertallet i Europaparlamentet.

"Det er helt afgørende at Danmark går foran – også i Ministerrådet – og får en aftale på plads med EU's medlemslande. Det er en historisk mulighed for at skabe væsentligt mere sikre og energieffektive lastbiler, der ikke må gå til spilde", siger Jeppe Juul.

Samtidig blev der indgået et kompromis omkring de såkaldte modul-vogntog, der betyder at lande som DK og Sverige kan køre med disse ekstra lange lastbiler.

Transportudvalgets beslutning skal i april formelt bekræftes af det samlede Europaparlament, hvorefter den nye regulering skal færdigforhandles med EU's medlemslande.

 


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Arrangementer

 

Din guide til grønt el-valg

 

 el klasser gruppeNY  

Tænk på klimaet, når du vælger el-produkter! 

 

Se vores guide på
www.grøntelvalg.dk

 

Nyeste udgivelser

På vores webshop kan du downloade vores publikationer gratis